Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Op weg naar twee ­miljoen slimme ­vierkante meters
Flexibiliteit op maat van de huurder.

Op weg naar twee ­miljoen slimme ­vierkante meters

‘De locatie telt voor ons’

Nieuwe distributiecentra worden door vastgoedontwikkelaar DHG ontwikkeld en gebouwd in eigen beheer, volgens het SMARTLOG-concept. Dat zijn DC’s met vastgestelde specificaties op gewilde locaties. De duurzame distributiecentra zijn zo ontworpen dat ze geschikt zijn voor uiteenlopende typen gebruikers. DHG heeft sinds 2015 al ruim 1,3 miljoen m² aan distributiecentra gerealiseerd volgens het SMARTLOG-concept. “Goede locaties, flexibiliteit en duurzaamheid is wat de sector verlangt”, vertellen Hans van Driel en Richard Elich.

SMARTLOG MOERDIJK 3.

DHG (David Hart Group) werd in 1995 opgericht door de naamgever en CEO, met de aankoop van een eerste loods in de regio Rotterdam. De uitgebreide portefeuille omvat naast DC’s onder meer terminals en kantoren, veelal in (de directe nabijheid van) de Nederlandse zee­havens. Op dit moment is circa 600.000 m² SMARTLOG in ontwikkeling op verschillende locaties in Hellevoetsluis, Moerdijk, Rotterdam en Zaandam, binnenkort volgen vestigingen in Vlissingen en Lelystad. “DHG is van oudsher ontwikkelaar van logistiek vastgoed”, zegt logistics director Van Driel. “Tegenwoordig zijn wij ook belegger. Wij ontwikkelen ongeacht of er al huurders in beeld zijn, omdat wij in de locatie geloven, en houden de nieuwe DC’s bewust in eigen portefeuille.”

Goede achterlandverbindingen

De locaties zijn voor het grootste deel herontwikkelde terreinen, maar ook greenfields. Van Driel: “Het vinden van goede locaties in Nederland wordt steeds lastiger, we zijn zeker bereid te investeren in de herontwikkeling van terreinen. De locatie telt voor ons.” 

SMARTLOG-DC’s wekken eigen stroom op.

De Rotterdamse haven wordt bijvoorbeeld gebruikt door bedrijven uit de VS en het Verre Oosten omdat de verbindingen met het achterland goed zijn. Elich: “In een stabiel land met hanteerbare regelgeving. Mede daarom ontwikkelt DHG vooralsnog alleen in Nederland, hoewel het bij de commerciële afdeling weleens kriebelt als je de mogelijkheden ziet. Maar de verschillen in regelgeving tussen de Europese landen zijn groot, en het ontwikkelen van marktexpertise kost tijd.”

Elich richt zich als business development director op het acquireren van huurders, het verwerven van grondposities en sale & lease back-constructies. Hij was eerder CEO van Business park Trade Port Noord Venlo en commercieel directeur van Greenport Venlo. Bij DHG vindt hij de Rotterdamse mentaliteit van doorpakken en innoveren. “Het SMARTLOG-concept is altijd duurzaam, gasloos met zonnepanelen op de daken om zelf stroom te kunnen opwekken, en kent een maximale flexibiliteit qua werkhoogtes en indeling, zodat het geschikt is voor verschillende typen huurders. Goede locaties, flexibiliteit en duurzaamheid, dat is wat de sector verlangt.”

Vlissingen-Oost

De nieuwe locaties in de haven van Vlissingen-Oost zijn exponenten van die aanpak. DHG heeft met Verbrugge en TM Edison een huurovereenkomst afgesloten voor de huur van ruim 120.000 m² terrein van haar trimodale terminal van in totaal 54 hectare. Eerder dit jaar al sloot DHG een huurovereenkomst met de multimodale verlader Verbrugge voor de huur van 100.000 m² terrein voor de op- en overslag van breakbulk. De 120.000 m² van deze nieuwe huurovereenkomst zal door TM Edison in gebruik worden genomen, als onderhuurder. Dit consortium gaat het terrein gebruiken om betonelementen te bouwen waarmee ’s werelds eerste energie-eiland voor de kust van België wordt gerealiseerd.

De invulling van deze 120.000 m² sluit aan bij de visie van DHG: een trimodale hub voor zowel breakbulk als containergoederen, in het bijzonder gericht op de energietransitie. Met de bouw van de SMARTLOG-distributiecentra die DHG hier op eigen risico ontwikkelt richt het zich onder meer op de laatste markt. Dankzij de hoge milieu­categorie zullen de distributiecentra naar verwachting geschikt zijn voor de opslag van Lithium Ion-batterijen. “De vraag daarnaar blijft sowieso sterk groeien”, zegt Van Driel. “Bovendien heeft Verbrugge een barge shuttle service waarmee containers efficiënt en tegen relatief lage kosten vanaf de deep sea terminals in Rotterdam en Antwerpen naar Vlissingen kunnen worden verladen. De aansluitingen op weg en spoor zijn eveneens uitstekend.”

Lelystad Airport

Daarnaast heeft DHG dit najaar met Ontwikkeling Maatschappij Airport Lelystad Almere een overeenkomst gesloten voor de aankoop van een kavel van ruim 19 hectare op het Lelystad Airport Businesspark (LAB). DHG heeft de kavel al afgenomen en start binnenkort op eigen risico met de ontwikkeling van circa 160.000 m² hoogwaardige SMARTLOG-distributie­centra. LAB ligt midden in de logistieke hotspot Almere-Lelystad-Zeewolde, op het kruispunt van nationale verbindingen. In 2020 behaalde deze locatie de derde plek in de hotspotv­erkiezing van Logistiek.nl. Elich: “Wij zien in Vlissingen en Lelystad uitstekende mogelijk­heden voor de ontwikkeling van hoogwaardige logistiek in combinatie met unieke multimodale mogelijkheden, met maximale flexibiliteit voor de huurders.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details