“Met de introductie van de CR23 en CS23 legt Scania de lat voor premium trucks nog hoger”, zegt Stefan Dorski, Senior Vice President, Head of Scania Trucks. “We zullen een aantal van de mogelijkheden van onze Scania CrewCab integreren in onze premium cabines in de R- en S-series. Op die manier voegen we royale ruimte toe die extra comfort brengt en ruimte biedt voor een veelheid aan creatieve oplossingen”.
Scania’s beslissing om verlengde cabines in kleine series aan te bieden, is gebaseerd op een aanhoudende vraag vanuit diverse markten naar cabines met extra ruimte. De premium S-serie heeft een vlakke vloer en wordt nu al geprezen om zijn royale ruimte. Met de extra lengte wordt het een soort droomcabine voor chauffeurs die lange afstanden afleggen en veel nachten van huis zijn. Zij kunnen bijvoorbeeld beschikken over Scania’s uitschuifbare bed van 100 cm breed, zonder dat ze het ooit hoeven in te trekken.
Scania creëert de langere CR23- en CS23-cabines (met zowel het Normale als het Hoge dak) door de betreffende onderdelen toe te voegen uit hun modulaire gereedschapskist. Als zitplaatsen voor extra passagiers het doel zijn, dan is de Scania CrewCab de belangrijkste donor.
De toevoeging van 27 centimeter aan de aanvankelijke lengte van 200 cm (gemeten van de pedalen tot de achterwand) klinkt misschien onbeduidend, maar dat is het niet: het gaat om een toename van meer dan 13%, iets wat zeker een verschil maakt en de deur openzet voor tal van interessante opties.
“Het meest voor de hand liggende voordeel is natuurlijk voor chauffeurs die lange afstanden afleggen. Zij zijn vaak op zoek naar comfortabele premium oplossingen”, zegt Dorski. “Zij kunnen de extra ruimte gebruiken om in het algemeen meer ruimte te creëren of om een breder bed te kiezen – of allebei. Andere gebruikers zijn waarschijnlijk te vinden in toepassingen zoals rijscholen, defensietrucks en bergingstrucks. Deze laatste zullen passagiers uit gestrande voertuigen kunnen vervoeren.”
De extra ruimte wordt gecreëerd door bestaande cabinecomponenten toe te voegen, wat mogelijk is dankzij Scania’s befaamde modulaire systeem. De eerste leveringen aan klanten staan gepland voor het derde kwartaal van 2021.
“Scania’s plan is om deze cabines in het vierde kwartaal van dit jaar gecertificeerd te hebben met een WVTA*”, zegt Dorski. “Sommige landen zullen deze voertuigen in eerste instantie apart laten certificeren op hun eigen markten”.
Scania zal verlengde R- en S-cabines van topklasse aanbieden, die in de eerste plaats bedoeld zijn voor chauffeurs die lange afstanden afleggen en om extra ruimte vragen. De S-serie heeft een vlakke vloer en met een toegenomen lengte van 270 mm is de cabine zo ruim dat het een droomcabine is voor chauffeurs die meerdere nachten van huis zijn.