Het is dinsdagmiddag wanneer er een blinkende vrachtwagen van Van de Beeten aankomt bij de projectlocatie van Van Gelder aan de Hillegomweg in Arnhem. Wat ook blinkt is de mobiele graafmachine (type 916 van Liebherr) die namens Van Gelder op het project staat. De machinist van de mobiele graafmachine is Maarten Schutte en voordat hij ons verwelkomt in zijn kleine, maar warme bouwkeet, gaat er natuurlijk eerst gelost worden.
Ondanks dat de transportwagen voorzien is van een kraan en stenengrijper, lost Maarten liever zelf met zijn mobiele graafmachine. Dan ligt het materiaal snel en veilig op de goede plek en kan de vrachtwagen ook weer snel doorrijden. Géén tijdverlies, géén dubbel werk en minder overlast voor de omwonenden. Zo zien wij het graag.
Maarten lost de materialen behendig met een draaikantelstuk voorzien van een vorkhouder. Binnen 10 minuten liggen de materialen op zijn plek, is de vrachtwagen weg en nodigt Maarten ons uit voor een kopje koffie in de bouwkeet. Maarten vertelt enthousiast over zijn loopbaan die al in 1988 startte bij een loonwerker waar hij op de shovel is begonnen. Vervolgens heeft de stap gemaakt naar Van Gelder, waar hij inmiddels ook alweer 27 jaar werkzaam is. Bij Van Gelder is hij op de mobiele graafmachine terecht gekomen en dat bevalt hem nog steeds goed. Maarten houdt van Infra projecten doet hierbij het liefste rioolrenovatie. “Bij rioolrenovatie kun je tenminste zien wat je aan werk hebt verzet na een lange dag hard werken”, zegt hij lachend.
Als we vragen naar het mooiste project waaraan hij mocht meewerken tijdens zijn loopbaan, dan benoemt hij direct Amersfoort waar Van Gelder de busbaan met de nodige infra moest aanleggen vanaf het station naar het centrum. En de renovatie van het oude industrieterrein voor gemeente Elburg waar van Gelder alle infra, een hemelwaterafsluiting en riolering heeft aangelegd met buizen van 200 tot 400 mm.
Maarten heeft al eerder met BodemBoXen gewerkt maar is wel zo eerlijk om te zeggen dat dit niet zo vaak is. “Als er genoeg ruimte is om een sleuf te ontgraven dan werkt het sneller zonder BoXen”, legt hij uit. Daar moeten we hem ook gelijk in geven. “Maar zoals hier in Arnhem hebben we te maken met gas- en waterleidingen op korte afstand en is er een bemalingsinstallatie nodig. Dan hebben we de BoXen nodig om veilig te kunnen werken en ruimte te besparen”, vervolgt Maarten. Dan is BodemBoX natuurlijk de juiste partij om samen te bekijken welke BoX het beste past op het project.
Aangezien de BodemBoX op het project in Arnhem enige tijd in gebruik is en meerdere keren in- en uitgegraven gaat worden, is er geadviseerd om met uitschuifbare vierkante koker stempels te werken. Schroefstempels zouden bij veel gebruik namelijk meer kans hebben om scheef getikt te worden met de bak van de graafmachine en zo onbruikbaar worden. We lopen na de koffie met Maarten naar buiten om uit te leggen hoe deze vierkante koker stempels werken. Samen zetten we de eerste stempel in elkaar en Maarten kan aan de slag op een veilige en snelle manier. We wensen Maarten en Van Gelder veel succes op het project en vervolgen onze weg, om elders advies uit te brengen over de toepassing van BodemBox.