Daarmee wil Iveco duidelijk maken dat de T-Way specifiek is doorontwikkeld om hem ruig te behandelen tijdens missies in de meest extreme omstandigheden, zo horen we van Product Manager Kees Oostveen.
Met de T-Way, waarbij de T duidelijk voor ‘Tough’ staat, zet Iveco de laatste stap in de vernieuwing van het zware assortiment, dat met de eerder uitgebrachte S-Way en X-Way nu één van de meest rijke en innovatieve op de markt is. De T-Way gaat als doorontwikkelde opvolger van de Trakker de aanwezigheid van Iveco in het zware off-road segment verder consolideren.
Waar de X-Way zich als bakwagen met kraan of betonmixer zowel op de weg als op de bouwplaats thuis voelt, daar vinden we de T-Way vooral in het ruwe terrein. Van de Trakker erft hij de legendarische robuustheid van het uit 10 mm dik staal opgebouwde chassis. Hierdoor zijn terreingewichten tot maar liefst 120 ton haalbaar met een maximum GVW van 49 ton. Iveco’s betrouwbare en efficiënte Cursor 13-liter motor levert daarvoor tot 510 pk en dat is 10 pk meer dan we bij de Trakker kregen. Voor lichtere configuraties, zowel bij de X-Way als de T-Way, is overigens ook de Cursor 9 motor beschikbaar.
Wat chauffeurs zeker zal aanspreken zijn de verbeteringen en toevoegingen bij de T-Way. We beginnen bij zijn nieuwe 12- of 16-traps Hi-Tronix geautomatiseerde versnellingsbak met speciale off-road functies. Denk aan de Off-Road Modus voor vertrekken op steile hellingen; de Rocking Modus om gemakkelijker met de aangedreven wielen uit een kuil te komen en de Creeping Modus voor ultra-lage snelheid bij stationair draaien. Daarbij levert de nieuwe krachtige sandwich-PTO een koppel tot maar liefst 2.300 Nm.
Sterk punt van de T-Way is de Hi-Traction voor 6×4 trekkers en bakwagens. Deze hydrostatische voorwielaandrijving werkt met snelheden tot 25 km/u en wordt automatisch geactiveerd. De keuze voor Hi-Traction heeft meer voordelen. Ten opzichte van een All Wheel Drive (AWD) is er sprake van een forse brandstofbesparing, beter bochtenwerk, hoger laadvermogen en minder lawaai in de cabine. De Iveco T-Way kan bovendien ook volledig hydrostatisch rijden op enkel de voorwielaandrijving.
Op de weg verlaagt het Iveco Hi-Cruise systeem het brandstofverbruik door een optimale transmissie met voorspellend schakelen, ook bij cruise control, en door de eco-roll-functie die de inertie van het voertuig gebruikt bij het bergafwaarts rijden. Andere verbeteringen zijn de nieuwe schijfremmen aan de achterzijde en het zware achterwielophangingssysteem voor tandemassen. Zijn 325 kg lagere eigen gewicht (dus meer laadvermogen) dankt hij aan de uit één stuk gegoten tandemsteun op de achterassen.
Andere vernieuwing is de nieuwe Hi-Mux elektrische en elektronische architectuur die volledig aansluit op de nieuwste generatie besturingssystemen. Tot slot is er sprake van een nog betere connectiviteit, digitale diensten en laten we de geheel nieuwe, in eigen huis ontworpen cabine met hoog comfort niet vergeten. Daar zullen de chauffeurs zich snel in thuis voelen. De cabine is beschikbaar in twee versies – AD korte cabine en AT lange cabine – met naar keus een standaard of hoog dak.
Met zowel trekkers als bakwagens heeft Iveco nu het breedste aanbod aan aandrijflijnopties op de markt: gedeeltelijke wielaandrijving op 6×4 trekkers en bakwagens en 8×4 bakwagens modellen; evenals All Wheel Drive op 4×4 en 6×6 trekkers en bakwagens, en op de 8×8 kipperversies. Het assortiment vierwielaandrijving is uitgebreid met nieuwe modellen met een wielbasis van 4, 4,2 en 4,5 meter, die zonder wijzigingen aan het chassis speciale ladingen kunnen vervoeren.
Vanwege zijn buitengewone flexibiliteit wordt de Iveco T-Way ongetwijfeld een favoriet onder carrosseriebouwers. Gebruikers kunnen hun nieuwe off-road truck dan ook volledig naar specifieke wensen laten samenstellen.