Terberg Techniek, onderdeel van Royal Terberg Group, introduceert een Elektrische Power Take-off (E-PTO en E-PTO-H2) voor de bouwwereld die urgent behoefte heeft aan oplossingen om te kunnen voldoen aan steeds strengere normen voor de uitstoot van CO2 en andere ongewenste stoffen. De E-PTO is ontwikkeld om conventionele power take-offs te vervangen zoals die op trucks gebruikt worden om de kracht van de dieselmotor in te zetten voor andere toepassingen op de bouwplaats.
De E-PTO is al in gebruik bij een van grootste Europese producenten in de cementindustrie. De E-PTO wordt als een zelfstandige module op de vrachtwagen van een betonmixer gemonteerd. Hierdoor kan de dieselmotor uitgezet worden waar deze anders stationair zou draaien om de betonmixer aan te drijven op de bouwplaats. De E-PTO werkt met een specifiek pakket lithium ion batterijen en kan met een waterstofmodule uitgerust worden. De waterstofmodule maakt snel bijtanken mogelijk, net zoals bij auto’s of trucks, in plaats van opladen aan de laadpaal. Een andere toepassing is het aandrijven van de hydraulische systemen van autolaadkranen. Met genoeg kracht om tot 400 bar druk te leveren, kan de E-PTO twee hydraulische pompen per segment van zware autolaadkranen aandrijven.
Met de introductie van de E-PTO initieert Terberg Techniek een nieuwe koers richting de enorme groeimarkt van elektrificatie van diesel-aangedreven werk- en voertuigen. Door gebruik te maken van de EV-technologie en waterstofinnovaties van de Terberg Group, kan Terberg Techniek zijn expertise in truck modificatie inzetten om sterke toepassingen voor truck-gerelateerde toepassingen te bouwen. Guido Schoeman, General Manager Ontwikkeling van Terberg Techniek stelt: “Vanuit onze historie en ervaring weten wij alles van trucks. En nog belangrijker: wij kennen de zware toepassingen en de ruwe omgeving in allerlei plaatsen op de wereld. De inzet van EV-technologie en de toepassing van waterstof opent echt een heel nieuw perspectief.”
In de werkplaatsen bij Terberg Techniek in IJsselstein is een andere innovatie al in vergevorderd stadium: “Net als bij de autolaadkranen kunnen wij ook de hydraulische systemen van graafmachines aandrijven. Alleen moeten wij in dit geval de waterstof fuelcell module onder de motorkap van de graafmachine zien in te passen. Wij werken nu voor Scholman aan een project in samenwerking met een wereldwijd merk in graafmachines. Toen wij hen de technologie lieten zien, besloten ze direct om het project op te pakken. Een voor de hand liggende keuze aangezien al hun klanten gebaat zijn met schone energie om aan steeds dwingender regelgeving te kunnen voldoen”, aldus Guido Schoeman.