Bij Van den Heuvel Cranes & Services konden ze niet langer op de fabriek wachten. Steeds meer klanten vragen ernaar, dus bouwt het bedrijf uit Werkendam een eerste Sennebogen 653 rupstelescoopkraan om van diesel naar elektrisch aangedreven. Dat is zonder stroomkabel, maar met een eigen geavanceerd accu-energieopslagsysteem. Het streven is om de machine in juni als primeur te presenteren op de TKD in Almere.
Voor Van den Heuvel zijn het drukke en interessante tijden. Het bedrijf is initiatiefnemer bij de ombouw van de eerste Sennebogen 653 naar een stille en emissieloze hijskraan, waarmee duurzaam kan worden gewerkt. Want dat is de vraag die het bedrijf steeds vaker krijgt van klanten. En zoals het een Nederlands bedrijf betaamt: wanneer de fabriek nog niet zover is, doen we het met alle plezier zelf. Wat bij de 50-tons Sennebogen 653 kan, is op dezelfde manier mogelijk bij de 70-tons Sennebogen 673. Deze beide in ons land succesvolle rupstelescoopkranen krijgen er overigens een grotere broer bij in de vorm van de nieuwe Sennebogen 6103, een rupsmobiele 100-tons telescoopkraan.
De basis bij het elektrisch maken is een aangeleverde machine zonder dieselmotor, rechtstreeks vanuit de Sennebogen fabriek in Straubing (Duitsland). Volgens Frank Dikmans van Van den Heuvel omvat de ombouw daarvan in hoofdzaak het plaatsen van een elektrische aandrijfmotor op de plek van de dieselmotor, alsmede het toevoegen van een motorinverter en 24V DC-converter, plus een accu-energieopslagsysteem inclusief opladen, verwarmen, koelen en bewaken. Het batterijsysteem met een capaciteit van 210 kWh heeft zichzelf onder zware omstandigheden bewezen en is al vaker ingezet bij off-road equipment.
De oplaadstroom kan eenvoudig per situatie gekozen en dus aangepast worden, vanaf 1 ampère tot en met de standaard 32 ampère. Er wordt door Van den Heuvel ook gewerkt aan een slimme universele stekker. Die biedt een keuzeknop voor het amperage en laat zien of er inderdaad wordt geladen. Dat laatste kan straks ook via een app op het mobieltje op afstand worden gecontroleerd, zodat de machinist zeker weet dat hij de volgende dag met de machine aan de slag kan.
Frank Dikmans ziet een toenemende vraag van met name bedrijven die binnenstedelijk werkzaam zijn. Die moeten immers aan hoge milieueisen voldoen. De telescoopkranen Sennebogen 653 en 673 zijn daarbij gewild, omdat ze enerzijds goed kunnen manoeuvreren op krappe locaties en anderzijds technisch volledig uitgerust en goedgekeurd zijn voor diverse funderingswerkzaamheden (het werken met trilblokken bijvoorbeeld, om damwanden in te brengen voor bouwputten e.d.). Op de vraag of de elektrische capaciteit voldoende is, kan Van den Heuvel iedereen geruststellen. Door de extra accucapaciteit kan men met volle zekerheid en vertrouwen voldoende lang doorwerken met de Sennebogen 653 elektrische hijskraan.