Sany geldt als één van de grootste fabrikanten van bouwmaterieel. Ook wat betreft hijskranen behoort dit Chinese merk qua aantallen tot de absolute wereldtop. De producent heeft voor de komende jaren serieuze ambities voor Europa en wil daarbij het marktaandeel flink vergroten.
Qua ontwikkeling heeft Sany absoluut niet stil gezeten en zijn er grote sprongen gemaakt. Hierbij is goed geluisterd naar de veeleisende Europese gebruikers, wiens wensen en feedback zijn vertaald in nieuw ontwikkelde modellen. Een groot voordeel is dat Sany hijskranen aantrekkelijk geprijsd zijn, zonder dat ze onderdoen qua prestaties, capaciteit of kwaliteit. In de Benelux zijn door de jaren heen dan ook behoorlijk wat Sany rupshijskranen verkocht aan met name kraanverhuurders en funderingsbedrijven en had de fabrikant hiermee groot succes.
Door de steeds strenger wordende emissienormen waaraan fabrikanten moeten voldoen, daalde het aantal verkochte Sany hijskranen in Europa de voorbije jaren aanzienlijk. Het was voor de Chinese fabrikant op dat moment niet rendabel genoeg om nieuwe modellen voor de Europese markt te ontwikkelen. In China en de rest van de wereld was de vraag naar kranen juist enorm. Met als resultaat een flink tekort aan productiecapaciteit om aan die vraag te kunnen voldoen. Daarom is ervoor gekozen om even geen prioriteit te geven aan Europa.
Echter, dat is nu helemaal voorbij. De klanten van de Sany rupskranen zijn nog altijd zeer tevreden en er is nu weer genoeg vraag. Sany heeft echt groeiambities voor Europa en speciaal voor die markt zijn nieuwe modellen ontwikkeld en deze zijn direct leverbaar. De fabrikant komt nu stevig terug met nieuwe rupshijskranen, ruwterreinkranen, telescoopkranen en rupstelescoopkranen, welke allemaal zijn voorzien van EU Stage V motoren.
Een bijkomend probleem was dat er geen dealer voor Sany hijskranen meer was. Ook voor grondverzetmachines was dat het geval. Sinds vorig jaar is SanyCranes.Services de nieuwe importeur van Sany hijskranen voor Europa en is DNL Machines en Equipment als Nederlandse importeur aangesteld voor de verkoop van grondverzetmachines. Sany Cranes.Services is onderdeel van UCM Holland uit Sassenheim. Roland Quarré is verantwoordelijk voor de verkoop van de kranen.
Men had sinds 2008 al ervaring met Sany, aangezien Verschoor Kraanverhuur drie 50-tons rupskranen in het kranenpark heeft en daarover zeer te spreken is. Deze hebben zich in de loop der jaren uitstekend bewezen en zijn betrouwbaar en degelijk gebleken. UCM Holland heeft dan ook het volste vertrouwen in de Chinese fabrikant en de producten. Voor de verkoop en service is speciaal SanyCranes.Services opgericht. Quarré: “Het negatieve imago dat bij velen bestaat rond Chinese kranen is volledig onterecht en blijft helaas lang hangen. Qua ontwikkeling zijn er enorme sprongen gemaakt en je mag de nieuwste modellen absoluut niet met oudere typen vergelijken. Dat zien klanten nu ook en raken steeds meer overtuigd van de kwaliteit.”
Goede service en technische ondersteuning vanuit de dealer zijn erg belangrijk om klanten over de streep te trekken. Dat is bij SanyCranes.Services dan ook gegarandeerd. UCM Holland heeft een schat aan technische knowhow op kranengebied opgebouwd en beschikt over een team van ervaren monteurs. Tevens heeft SanyCranes.Services geïnvesteerd in een geheel nieuw onderdelenmagazijn in Lisse, vlakbij Schiphol. Op motorengebied zijn er duidelijke afspraken gemaakt met Diesel Motoren Service (DMS) voor onderhoud en service van de Cummins Stage V motoren bij een van de vier servicepunten. Dit alles schept vertrouwen, van waaruit Sany weer kan doorgroeien.
In korte tijd zijn al diverse Sany telescoopkranen op rupsen verkocht en door SanyCranes.Services uitgeleverd. Bovendien zijn er nog vele nieuwe kranen onderweg naar Europa. De meeste daarvan zijn zelfs al verkocht! Hieruit blijkt overtuigend de inzet van de importeur en kan terecht worden gesproken van een succesvolle comeback in Europa. Klanten hebben zodoende nog meer vertrouwen gekregen in Sany kranen. Zo werd de eerste 80-tons SCE 800TB telescoopkraan verkocht aan
Altez Constructie Groep uit Tielt (B) en de eerste 60-tons SCE 600TB aan Kraanverhuur van der Vlist B.V. uit Reeuwijk. We spaken dan ook uitgebreid met Roland Quarré en waren aanwezig bij de aflevering van de nieuwe telescoopkraan op rupsen.
Kraanverhuur Van der Vlist B.V. is bijna 20 jaar geleden door Peter van der Vlist opgericht als aannemersbedrijf. Voor de eigen bouw- en betonprojecten waren ook hijskranen nodig. In de loop der jaren is continu geïnvesteerd in eigen kranen. Zo is de eigen afdeling kraanverhuur ontstaan en werkt men nu ook voor andere aannemers. Ook is men gespecialiseerd in betonbouw en wordt dit in opdracht van hoofdaannemers uitgevoerd. Op het project in Rijnsburg, waar de nieuwe Sany SCE 600TB wordt ingezet, worden niet alleen de funderingen voor nieuwe woningen gerealiseerd maar ook betonnen elementen van de huizen geplaatst.
De nieuwe 60-tons rupstelescoopkraan biedt Van der Vlist meer mogelijkheden en grote voordelen. Dit type kraan is ideaal voor dergelijke werkzaamheden. Een telescoopkraan kan rijden met last en is flexibeler in te zetten. Op het project in Rijnsburg is de ruimte beperkt en zijn de bouwwegen smal. Een AT-kraan moet afstempelen en staat deels op de weg. Hierdoor wordt het overige bouwverkeer constant gehinderd. Een telescoopkraan op rupsen kan zo even weg rijden en heeft dezelfde hijscapaciteit. Met een eigen telescoopkraan op rupsen wordt ook de inzetbaarheid verhoogd. Door eenzelfde kraan in te zetten voor zowel de betonnen funderingen als voor het hijsen en monteren van de casco prefab elementen, kan nog efficiënter worden gewerkt. Omdat de kraan snel en eenvoudig naar een ander blok met huizen kan rijden zonder eerst ingepakt te hoeven worden, zijn op een dag meerdere elementen te plaatsen en wordt de productiviteit flink verhoogd.
De Sany SCE 600TB heeft voor deze gewichtsklasse een zeer lange giek van 46 meter. Dat maakt de kraan onderscheidend ten opzichte van andere fabrikanten. De hoofdmast meet 11,88 meter en bestaat uit vijf secties. De giekdelen zijn gemaakt van hoogwaardig staal en hebben een U-vorm. Dit resulteert in een sterke hijstabel. Voor het verpennen wordt een traditioneel systeem met cilinders en kabels gebruikt. Extra gieklengte is nog te verkrijgen door de montage van een enkele jib van 9,2 meter of een 16 meter lange dubbele jib. Van der Vlist heeft gekozen voor een dubbele jib, die verstelbaar is onder een hoek van 0, 15 of 30 graden. Standaard is de kraan voorzien van twee hoofdlieren met een maximale reeptrek van 5,2 ton en een kabeldiameter van 18 mm.
Een voordeel ten opzichte een vakwerkgiekkraan is dat de kraan vrijwel direct operationeel is en veel minder tijd vraagt om op te bouwen of af te breken. Ook is minder transportmaterieel nodig. Van der Vlist heeft gekozen voor een 60-tonner, omdat hiermee de meeste werken verricht kunnen worden en beschikt over voldoende capaciteit en gieklengte. Voor aanschaf is ook naar andere merken gekeken, maar uiteindelijk gaf de zeer gunstige prijs een belangrijke doorslag om voor een Sany SCE 600TB te kiezen. Net zo belangrijk is dat er een importeur achter staat die kennis en ervaring met hijskranen heeft inclusief onderdelenvoorziening. Voor Van der Vlist telt ook mee dat Sany in Azië zeer groot is en men zeker vertrouwen heeft in de fabrikant én de kranen.
In totaal weegt de SCE 600TB rond de 65 ton. Dit is inclusief 19 ton ballast. De kraan kan zijn ballast zelf middels cilinders afzetten en optrekken. Voor het transport van de nieuwe kraan over slechts 5 kilometer van Sassenheim naar Rijnsburg kon alle ballast blijven zitten en vormden het gewicht plus de afmetingen geen probleem. Het grondballast weegt 12,6 ton. Hierop komen zowel links als rechts twee blokken ballast te liggen van elk 1,6 ton. De transportlengte van de SCE 600TB bedraagt 14.717 mm bij een hoogte van 3.300 mm. Hierbij is goed nagedacht over de relingen, die om te klappen zijn voor transport en dus niet eerst gedemonteerd hoeven te worden. De transportbreedte bedraagt 3 meter wanneer de onderwagen is ingeschoven. Volledig uitgeschoven is de deze 4,8 meter breed. De rupsplanten zijn 800 mm breed en de rupsen zelf zijn 6.177 mm lang. De kraan heeft over de achterkant een draaicirkel van slecht 4,4 meter.
De Sany SCE 600TB hijst maximaal 60 ton op 3 meter vlucht bij volledig ingeschoven mast. Volledige uitgeschoven tot 46 meter tilt de kraan op een minimale radius van 9 meter nog 10 ton. Op een maximale vlucht van 38 meter kan de kraan 900 kg hijsen. In Rijnsburg wegen de betonelementen tussen de 2,5 en 4,3 ton en komt de nieuwe rupstelescoopkraan van Van der Vlist perfect tot zijn recht. De cabine is zeer ruim en comfortabel en tevens kantelen. Er is gekozen voor een camera in de kop van de mast en een beeldscherm in de cabine. Zo kan de machinist de last nog beter volgen. Ideaal is verder dat de SCE 600TB is uitgerust met radiografische afstandsbediening. Dit is handig bij het opbouwen of afbreken van de kraan en het hijsen van het ballast. Bij lastig hijswerk of slecht zicht kan de machinist er zelf er bij zijn en op het display van de afstandsbediening alle tabellen en actuele hijsgegevens aflezen. Op verzoek van de klant bouwde SanyCranes.Services nog extra werkverlichting op aan de hoofdgiek.
Als krachtbron kiest Sany voor een 6-cilinder Cummins B6.7 dieselmotor, welke een vermogen levert van 145 kW bij 1.800 t/min en voldoet aan de strengste emissienormen. Daarmee is de kraan ook nog eens duurzaam inzetbaar op de bouwprojecten, aangezien er minder uitstoot is van CO2 en NOx. Dat is waar bouwers tegenwoordig bij inzet van materieel op projecten steeds vaker naar kijken. Hierdoor kan Kraanverhuur van der Vlist zich met de nieuwste Sany hijskraan onderscheiden. Na als eerste een Sany SCE 800TB in Europa verkocht te hebben aan Altez, volgde Van der Vlist als eerste met een 60-tons rupskraan. Daarnaast heeft M. Verschoor B.V. drie nieuwe Sany rupskranen aangeschaft. Sany is met de hijskranen helemaal terug van weggeweest. Gezien de verkochte aantallen door Sany Cranes.Services is nu al te spreken van een groot succes en zijn de verwachtingen hoog. Dat is mede te danken aan een goede importeur en de service die gegarandeerd wordt op basis van jarenlange ervaring op het gebied van kranen. In ieder geval heeft Van der Vlist met de eerste SCE 600TB in Europa een kranige primeur!