Naast aanhangwagens en opleggers voor BE-rijbewijs is Veldhuizen zich vanaf 2011 ook gaan specialiseren in bouwvoertuigen. Met succes, want inmiddels houdt de onderneming zich qua verkoopaantallen voor de constructiemarkt knap staande tussen alle grote truckmerken. Het geheim? Vrachtwagens bouwen die uitblinken in eenvoud en betrouwbaarheid.
Jaarlijks bouwt Veldhuizen op de vestiging in Loosdrecht zo’n honderd voertuigen voor klanten en nog eens vijftig trucks voor de voorraad of eigen verhuurvloot. Deze bestaat uit circa dertig vrachtwagens, die te huur zijn voor een week of maand tot een jaar. “Op die manier kunnen klanten een drukke periode opvangen, maar huur biedt ook uitkomst bij schade of uitgestelde levering van een nieuwe wagen”, weet Pieter Veldhuizen. De productieaantallen vormen een doorsnede van de Nederlandse markt voor bouwvoertuigen, waarbij de nadruk ligt op kippers en betonmixers. Jaarlijks levert Veldhuizen ongeveer tachtig vijfassers af, de rest zijn vier- en drieassers.
Het succes van de constructeur komt bepaald niet uit de lucht vallen. “We hebben vooraf een marktonderzoek gedaan, waaruit naar voren kwam dat transporteurs niet zaten te wachten op technisch hoogstaande producten vol computers. Het moest eenvoudiger en daarmee minder storingsgevoelig. Betrouwbaarheid is zeker in de bouwsector ontzettend belangrijk, want onder zware belasting gaat er nogal eens iets stuk. Dan is het prettig als in de eigen werkplaats aan trucks kan worden gesleuteld”, weet Pieter. Derhalve koos Veldhuizen voor een bladgeveerde oplossing met extra as, die wordt gestuurd zonder elektronica. De voordelen? Bestand tegen overbelading, onderhoudsarm, lange levensduur en goede restwaarde.
Het visitekaartje van Veldhuizen is het ombouwen van vierassers naar vijfassers door in het midden een hefbare as te monteren. Dat kan onder een Iveco, Scania, Mercedes-Benz, DAF, Volvo of Renault zijn, net wat de klant wil. Er wordt gekozen voor een originele 10-tons as van de fabrikant, wat zorgt voor eenheid en eenvoudiger is qua Europese onderdelenvoorziening. Op die manier is het mogelijk om een 8×4 om te bouwen naar een 10×4, maar voor de typisch Nederlandse wetgeving levert Veldhuizen net zo makkelijk op basis van een 8×8 een 10×8 met maximaal 49 ton GVW. De extra middenas is luchtgeveerd en gedwongen gestuurd door middel van stangen. Voor meer bodemvrijheid is de as hefbaar tot maximaal 20 centimeter, wat ‘tegenwerken’ in ruw terrein voorkomt. Ook hierbij komt geen elektronica kijken, want het heffen gebeurt via luchtbalgen.
Door de jaren heen is Veldhuizen er telkens in geslaagd om een ‘vereenvoudigde’ oplossing te vinden voor de complexe vraagstukken in het bouwtransport. Zo werd als antwoord op het populaire widespread asstel een eigen systeem ontwikkeld onder de naam WSG (WideSpread Gestuurd), dat gebruik maakt van mechanische vering en sturing. In 2020 werd als variant hierop de Hydro-WSG geïntroduceerd. Bij haakarmauto’s met een lange oversteek en weinig gewicht op de voorassen is het wenselijk dat de extra as niet stuurt bij hogere snelheid. Tot 40 km/u stuurt deze mee en daarboven wordt de as automatisch vergrendeld, simpelweg door gebruik te maken van een stikstofbol.
Een andere typisch-Veldhuizen oplossing is de ingekorte 10×4 Quadro, waarvan er sinds eind 2020 al dertig zijn geleverd. Deze kipperauto past qua afmetingen binnen de wetgeving voor een dieplader-aanhangwagen en heeft tóch een hoog laadvermogen voor asfalttransport. Dit realiseert de producent door het originele chassis in te korten en as 3, 4 en 5 opnieuw te plaatsen voor een ideale aslastverdeling. Het resultaat is een compacte en wendbare vijfasser binnen 8 meter lengte tot aan de vangmuilkoppeling. Die maat is belangrijk met het oog op het trekken van een dieplader voor de asfaltafwerkmachine. Door te kiezen voor een vijfasser met 46 ton GVW kan de 10×4 Quadro per rit 10 tot 12 ton meer asfalt meenemen. Dat scheelt een rit op iedere twee ritten, dus meer efficiency en minder kosten plus uitstoot.