Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Volop keuze uit grijze of groene aandrijving
Tijdens Matexpo spraken we over de ontwikkelingen bij Kubota met algemeen directeur Victor van den Berg (links) en commercieel directeur Koen Meerman van de Nederlandse importeur.

Volop keuze uit grijze of groene aandrijving

HVO diesel, LPG of elektrisch? Bij de Meerman Groep uit Vlaardingen is er steeds meer keuze uit machines met een grijze of groene aandrijving. Het familiebedrijf bestaat inmiddels 65 jaar en is vooral bekend van het merk Kubota, waarvan het al sinds 1979 in ons land de importeur van grondverzetmachines is. Daarover spraken we tijdens Matexpo met algemeen directeur Victor van den Berg en commercieel directeur Koen Meerman.

April 2019: tijdens Bauma verraste Kubota de wereld met een minigraver op LPG. De KX019-4 LPG maakt gebruik van standaard gasflessen, die eenvoudig kunnen worden gewisseld. De LPG-machine is inzetbaar op plekken waar strikte eisen gelden voor emissies. Inmiddels is er bij Meerman keuze uit maar liefst drie soorten milieuvriendelijke aandrijving in het 1.900 kg segment. Zo heeft de populaire Kubota KX019-4 inmiddels een duurzame Stage V motor. Verder worden steeds meer motoren voorbereid op het gebruik van HVO, u weet wel: de brandstof die is gemaakt van plantaardige olie. En ten derde heeft Meerman een Kubota KX019-4 in het leveringsprogramma onder de naam Q-LECTRA M19e. Dat is een door het bedrijf uit Vlaardingen zelf tot elektrische machine omgebouwde minigraver van Kubota.

Kubota’s kleinste rupsdumper, de KC70-4e, is nu ook volledig elektrisch te koop of te huur. Alleen een ouderwetse kruiwagen is schoner en stiller…

Voor Victor van den Berg is het een logische ontwikkeling, die nu ook door Kubota zelf wordt opgepakt: “De ontwikkeling in vergroening van machines gaat snel. Zo hebben we al een elektrisch aangedreven dumpertje van Kubota, de KC70-4e, en komt er snel een kleine shovel aan. Verder zien we uit naar de elektrische minigraafmachine die Kubota af-fabriek gaat leveren. Kubota minigravers zijn zeer populair op de Nederlands markt van onder andere kabelleggers en de elektrische uitvoeringen gaan nog eens extra bevestigen, waarom Kubota al decennialang de nummer 1 positie bezet bij de minigraafmachines.”

HVO diesel certificeren

De dieselmotor is nog lang niet achterhaald, nu moderne Stage V motoren en de inzet van HVO brandstof de uitstoot enorm kunnen verlagen. Wel is dan een Europese standaardisering nodig om gecertificeerde HVO te kunnen adviseren. “Kubota kijkt daar speciaal naar voor de machines die voor Europa worden gebouwd”, aldus Victor van den Berg. Dat hier toekomst in zit weet Koen Meerman wel zeker: “Het is al bewezen dat het gebruik van HVO echt veel uithaalt. Meerdere projecten hebben aangetoond dat het werkt om met behulp van HVO de uitstoot fors te verlagen.” Beide heren vinden dat belangrijk voor hun klanten; enerzijds om ze te helpen bij het voldoen aan de steeds strengere emissie-eisen en anderzijds opdat ze hun Total Cost of Ownership goed kunnen beheersen. Want een nieuwe elektrische machine is – zeker op korte termijn – nog niet altijd de meest economische oplossing.

Handig en milieuvriendelijk voor werken in de stad: de Kubota KX019-4 LPG, een minigraver die op LPG draait.

Zelf laten ervaren

Koen hoopt en verwacht dat de TKD volgend jaar weer gewoon kan worden gehouden. Het is een uitstekende plek om nieuwe machines te kunnen demonstreren en klanten op een eerlijke en open manier te laten zien wat er allemaal mogelijk is. “Er is een grote behoefte aan emissiebeperkende machines en potentiële klanten moeten zelf kunnen ervaren dat alternatieve aandrijvingen en brandstoffen net zo krachtig kunnen zijn als hun vertrouwde dieseltje.”

Daarom is bijvoorbeeld de elektrische Q-LECTRA M19e ook te huur via Meerrent, de verhuurtak van Meerman Machines. Ook wordt gewerkt aan een 2,5-tons elektrische machine, de Q-LECTRA M 27e. En wanneer binnen niet al te lange tijd Kubota afkomt met elektrische minigravers tussen 1,9 en 3,6 ton, dan kunnen gebruikers een veel gerichtere keuze maken.   

Jubileum in teken van verdere groei 

Toen Adriaan Meerman in 1956 Technisch handelsbureau A. Meerman N.V. oprichtte, kon hij niet bevroeden dat 65 jaar later de naam Meerman landelijke bekendheid zou hebben. Het familiebedrijf is mede dankzij het wereldmerk Kubota uitgegroeid tot een belangrijke speler op de Nederlandse markt van grondverzetmaterieel. Sinds juli 2019 is de Meerman Groep onderdeel van Reesink Compact Construction Equipment, onderdeel van Royal Reesink, internationaal één van de grootste distributeurs van machines en componenten. Om verder te kunnen groeien bundelt de Meerman Groep de krachten met de bekende Nederlandse materieelleveranciers Hans van Driel (Tiel en Ommen), Kemp Groep (De Meern) en Huur & Stuur en de Belgische onderneming De Bruycker-Kemp (Oostende en Hamme).

De Meerman Groep zelf omvat Meerman Machines bv en Meerrent, de handelsnaam van Meerman Machines gespecialiseerd in verhuur. Meerman Machines noemt zich als importeur van het toonaangevende merk Kubota “dé specialist op het gebied van verkoop, service en onderhoud van grondverzetmachines.” Daarbij beschikt Meerman over een dealernetwerk verspreid over heel Nederland. Het nog altijd in Vlaardingen gevestigde familiebedrijf – sinds 2016 te vinden aan de Koggehaven – is tevens importeur van de merken Morooka en Cangini én dealer van Bomag. Dat alles onder het motto: ‘Voor iedere behoefte een passend product.’

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details