Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Wanneer en hoe start je met de transitie van jouw wagenpark?
Door de verbeterde aerodynamica en andere technologieën van de gloednieuwe Volvo FH Aero, kan tot 5% worden bespaard op energieverbruik en emissie.

Wanneer en hoe start je met de transitie van jouw wagenpark?

Advies verduurzaming

Is het met de huidige netcongestie wel verstandig om te investeren in de verduurzaming van je wagenpark? Kan je sowieso niet beter wachten tot de voertuigen een grotere actieradius hebben? Aan wie kunnen we het beter vragen dan aan Jan Schouten, Manager Energy Transition van Volvo Trucks. Niet alleen houdt hij zich voltijds met deze vraagstukken bezig, Volvo was bovendien het eerste truckmerk dat hybride trucks, (Bio-)LNG-trucks en een volledige range elektrische trucks in serieproductie op de markt bracht. 

Vanaf volgend jaar mogen bepaalde bedrijfsauto’s en vrachtwagens veel binnensteden al niet meer inrijden vanwege de zero-emissiezones.

Schouten: “Het is echt tijd om een plan te maken voor je wagenpark qua CO2-uitstoot en verduurzaming. Er komt de komende jaren veel op onze sector af, maar ik zie dat veel kleinere vervoerders geen idee hebben wat hen boven het hoofd hangt.” 

Volvo Trucks heeft voor zichzelf de ambitie gesteld dat in 2030 de helft van de verkochte vrachtwagens een elektrische aandrijflijn heeft.

Schouten werkt al meer dan 20 jaar bij Volvo en is vorig jaar gestart met zijn functie als transitiemanager. “Men denkt dat het allemaal nog wel even zal duren, mede vanwege de netcongestie. Maar er gaat op korte termijn ontzettend veel veranderen. Neem de zero-emissiezones. Vanaf volgend jaar mogen bepaalde bedrijfsauto’s en vrachtwagens veel binnensteden al niet meer inrijden. Daarnaast moet er in 2026 een kilometerheffing komen en één van de eisen is dat daar een CO2-sturing in opgenomen is. In aanmerking genomen dat je een truck voor zo’n vijf tot zeven jaar aanschaft, kan je dus beter op de zaken vooruitlopen dan afwachten.”

Ervaring opdoen

Maar is het niet slimmer te wachten tot de actieradius hoger ligt dan de huidige 300 kilometer? “Er is altijd wel iets te bedenken dat dadelijk beter wordt. Het is echter belangrijk om nú in te stappen. Dan kan je kleinschalig beginnen en ervaring opdoen. En je kan starten met het aanvragen van een verzwaarde netaansluiting voor de laadvoorziening. Want één truck ’s nachts opladen lukt wel, maar een snellader installeren is al lastiger. Laat staan tien trucks volledig opladen. Wacht je op een grotere actieradius, dan verplaats je bovendien het probleem. Je hebt dan immers ook een grotere laadcapaciteit nodig.”

45% van alle goederen in de EU reist minder dan 300km, de huidige actieradius van de Volvo Electric-trucks.

Alternatieve brandstoffen

Elektrisch rijden is niet de enige weg die tot een CO2-reductie leidt. Het is tevens te bereiken door nu al brandstoffen te gebruiken zoals HVO, Bio-LNG en in de toekomst waterstof. “Ik adviseer om de verschillende mogelijkheden goed te vergelijken en win daarbij vooral het advies in van professionals die de kennis al in huis hebben. Zo gebruiken wij graag onze expertise om vrijblijvend met vervoerders en warehouses mee te denken. Of hen de juiste weg te wijzen binnen ons netwerk. Zo hebben wij bijvoorbeeld ook enkele partnerships op het gebied van laadinfra.”

De Volvo Truck-fabriek in Gent waar ook de accupakketten geassembleerd worden.

Volvo FH Aero

“Zorg voor het milieu zit al jarenlang verankerd in onze strategie. Na het Akkoord van Parijs besloten we dan ook vrijwillig om ons te committeren aan het Science Based Targets-initiatief. Zo is onze productiefaciliteit in het Belgische Gent sinds 2007 ‘s werelds eerste CO2-neutrale voertuigfabriek. Maar ook met veiligheids­features wachten wij niet tot het een wettelijke verplichting is. Dat vooroplopen heeft als nadeel dat je als eerste het wiel moet uitvinden, maar het levert ook een belangrijk voordeel op: je bouwt meer ervaring op dan concurrenten, waardoor de toegepaste technologieën de meeste betrouwbaarheid hebben.” 

Passend bij deze vooruitstrevendheid heeft Volvo Trucks onlangs een nieuwe truck aan de iconische FH-serie toegevoegd: de Volvo FH Aero. Hiermee heeft Volvo vooral stappen gezet op aerodynamisch gebied. “De luchtweerstand is namelijk sterk bepalend voor het brandstofverbruik en dus ook de CO2-uitstoot en actieradius. Door de verbeterde aerodynamica en andere technologieën van deze nieuwe truck kan je tot vijf procent besparen op energieverbruik en emissie.” De VOLVO FH Aero is verkrijgbaar in vier varianten, waaronder een Bio-LNG versie en de prijswinnende elektrische versie. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details