Platform over transport, opslag, interne en externe logistiek
Wegbebakening dwingt

Wegbebakening dwingt

Verkeersborden zijn noodzakelijk voor de verkeersveiligheid. Dat geldt vooral voor borden met belangrijke verkeersregels zoals snelheidslimiet, open- of geslotenverklaring, rijrichting, plaats op de weg en voorrang. Deze regels zijn cruciaal voor het voorkomen van gevaarlijke situaties. De omgeving is van grote invloed op het snel kunnen waarnemen van verkeersborden. Het gaat daarbij om de hoeveelheid verkeer en het aantal verkeerstekens per weglengte en mogelijk storende beelden op de achtergrond.

Veiligheid
Om de bijdrage van borden aan de verkeersveiligheid te verbeteren is het maken van een onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke borden. Ook dienen borden herkenbaar en begrijpelijk te zijn. Ook wegbebakening kan bijdragen aan de verkeersveiligheid, mits de toepassing beperkt blijft tot bijzondere situaties en mits de bebakening past in een pakket van diverse plaatselijke maatregelen.

Situaties
Bijzondere situaties zijn bijvoorbeeld waarschuwingen voor opzettelijke routebeperkingen in woongebieden, voor overgangen naar een lagere snelheidslimiet, voor scherpe bochten in 80 km/uur-wegen of voor tijdelijk werk aan de weg.

Woongebieden
In woongebieden is het gebruikelijk om bochten, versmallingen en drempels toe te passen om een lage rijsnelheid af te dwingen. Dat gaat alleen goed omdat de snelheden toch al niet erg hoog zijn en alleen op voorwaarde dat deze opzettelijke beperkingen dag en nacht duidelijk zichtbaar zijn. Dat kan onder meer met gebruik van bebakening.

Bebouwde kom
Bij de overgang van buiten naar binnen de bebouwde kom dient in veel gevallen de snelheid flink omlaag te worden gebracht van 80 naar 50 of 30 kilometer. Naast borden met de snelheidslimiet worden in de praktijk allerlei poortachtige bouwsels uitgeprobeerd om de overgang te benadrukken. Hetzelfde effect hebben bepaalde markeringen op de weg.

Bestuurders zien niet alle belangrijke borden. Ervaren bestuurders laten zich meer leiden door het gedrag van andere weggebruikers. De meeste aandacht gaat naar het verkeer in plaats van te letten op de verkeersborden. Ook de vormgeving van de weg is bepalend voor het rijgedrag. Kenmerken van het wegdek, zoals rijbaanbreedte, indeling in banen en stroken en het wegverloop blijken de meest belangrijke aanwijzingen te zijn bij de keuze van de rijsnelheid. Wegbebakening dwingt de bestuurder de aanwijzing te volgen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?