Met de vernieuwde 352, 352 LRE (longreach), 374 en 395 biedt de Amerikaanse fabrikant in het topsegment keuze uit vier modellen die prestaties en betrouwbaarheid koppelen aan uiterst geavanceerde technologie.
Natuurlijk is wat goed is gebleven, zoals een riante cabine en hydraulisch uitschuifbare onderwagen. Toch zijn de grote graafmachines bijna van top tot teen aangepast om te blijven voldoen aan de hoogste standaard in de markt. Dat betekent onder meer dat de NG-modellen op het vlak van duurzaamheid, brandstofefficiëntie en automatische machinebesturing enorme stappen vooruit zetten. In het geval van de 50-tonner claimt Cat tot 45 % meer efficiëntie, tot 10 % zuiniger en tot 15 % lagere onderhoudskosten in vergelijking tot voorganger 352F.
Ook de nieuwe 75- en 95-tonner plaatsen hun tegenhanger uit de F-serie nadrukkelijk in de schaduw, dankzij een twee keer zo duurzaam ontwerp en tot wel 20 % lagere onderhoudskosten. De 395 biedt bovendien tot 10 % meer productiecapaciteit dan de 390F. “De sleutel tot een hogere productie is ons nieuwe hydrostatische zwenkcircuit”, aldus productmanager Brian Abbott. “Het circuit maakt regeneratie van remenergie bij het zwenken mogelijk en functioneert onafhankelijk van de oliestroom voor het rijden of voor giekbewegingen. Dat garandeert soepelere prestaties tijdens gecombineerde activiteiten.”
De drie grote HEX-modellen beschikken over drie werkmodi: Eco, Smart en Power. In de Eco-stand wordt zowel het motortoerental als de cyclustijd verlaagd, maar blijft de opbreekkracht behouden. De Smart-modus stemt het motor- en hydraulisch vermogen automatisch af op de omstandigheden. Power is alleen noodzakelijk wanneer het uiterste van de machine wordt gevraagd. Het koelsysteem heeft een automaatstand voor de ventilator, die alleen inschakelt als het nodig is, om zo brandstof te besparen en de efficiëntie te vergroten. De omkeerfunctie helpt bij het schoonblazen van de radiateurs.
In navolging van de middelgrote NG-modellen rust Cat tevens de 352, 374 en 395 af-fabriek uit met de meest geavanceerde technologie die op dit moment in de industrie is te verkrijgen. Zo geeft Cat Grade met 2D de machinist via het beeldscherm directe aanwijzingen voor het graven of nivelleren, zodat er nauwkeuriger kan worden gewerkt en hiervoor minder graafbewegingen nodig zijn. Het systeem is bovendien eenvoudig op te waarderen naar Cat Grade met Advanced 2D of zelfs 3D-GPS. Cat Payload helpt de gebruiker in real-time met weegberekeningen, om het onder- of overbeladen van trucks te voorkomen.
Andere nuttige toevoegingen zijn Lift Assist (lastbepaling in functie van de hefcapaciteit van de machine), 2D e-Fence (dat boven- en ondergronds de ruimte definieert om vrij van obstakels te kunnen werken) en Cat Product Link (dat door middel van online communicatie via VisionLink ervoor zorgt dat materieelparkbeheerders op kantoor snel nuttige en kritische machinedata kunnen monitoren). Auto Hammer Stop voorkomt op de 374 en 395 onnodige slijtage aan de uitrusting en de machine door na 30 seconden continue activering de hamerfunctie automatisch te stoppen. Als optie zijn nog Work Tool Recognition en Cat Attachment Locator beschikbaar.
Ook op motorisch vlak lopen de grote Cat graafmachines weer keurig in de pas, dankzij krachtbronnen die voldoen aan de strengste emissienormen conform Stage V. Onder de kap van de 50-tonner huist een 317 KW (425 pk) sterke Cat C13 Acert zescilinder. Die is krachtig genoeg om naast de standaard 352 met 6,9 m lange monoboom en een lepelsteel van 2,9 m ook de nieuwe Long Reach Excavation-configuratie aan
te drijven. In deze uitvoering heeft de machine en graafbereik op maaiveldniveau van 19,6 m en reikt tot 13,04 m diep. Met de standaard waterbestendige techniek kan gewerkt worden tot een diepte van 4,5 m.
De 374 en 395 worden aangedreven door respectievelijk de Cat C15 van 362 kW (485 pk) en Cat C18 van 405 kW (543 pk). In combinatie met het nieuwe elektrohydraulische regelsysteem zijn een uitgekiende respons en optimale efficiëntie gegarandeerd. Door de onderhoudsintervallen te verlengen en te synchroniseren weet Caterpillar tevens de operationele kosten terug te dringen. Voor perfect zicht rondom is als optie een 360° camerasysteem verkrijgbaar, waarbij vier camerabeelden worden gecombineerd tot een bovenaanzicht. Daar waar de 352 alleen leverbaar is met een Deluxe cabine, biedt de constructeur de 374 en 395 aan met naar keuze een Deluxe- of Premium-werkplek.