De nieuwe Fuchs MHL360F die aan het uitgebreide machinepark is toegevoegd is voorzien van een duurzame- en zuinige Stage-V motor waarmee hij voldoet aan de laatste emissie eisen waarmee Wessem Port Services wederom aantoont te investeren in duurzaam- en modern materieel.
Om snel en efficiënt te kunnen werken is er gekozen om de machine te laten uitvoeren met een giek configuratie welke een bereik heeft van 18 meter. Met de grijper erbij komt het bereik zelfs op 19.5 meter. Dankzij dit grote bereik kunnen schepen zonder problemen worden gelost.
De zuinige Deutz TCD 7.8 6-cilinder motor welke is gemonteerd in de Fuchs MHL360F is gekoppeld aan Bosch-Rexroth pompen. Net als zijn grotere broer de Fuchs MHL390F heeft de MHL360F twee pompen voor de functies van de laadinrichting en grijper en een gehele separate hydrauliekpomp voor de zwenkfunctie. Het grote voordeel hiervan is dat de machine optimaal kan werken met de laadinrichting en grijper zonder dat dit invloed heeft op de zwenk, grote overslagcapaciteiten met een laag brandstofverbruik zijn het resultaat.
Voor het dagelijks- en uit te voeren onderhoud aan de machine is als bij iedere Fuchs een ruim bemeten loopbordes bij de motor aanwezig welke via een uitklapbare trap toegankelijk is. Op deze plek kan naast het veilig uitvoeren van deze onderhoudswerkzaamheden ook de diesel- en Adblue tank gevuld worden zonder op de machine te hoeven klimmen. Veiligheid staat in ieder Fuchs ontwerp voorop.
De hydraulisch verstelbare cabine zorgt voor een zichthoogte van 6.100mm waardoor er altijd goed zicht is op de uit te voeren werkzaamheden. Bij Wessem is er gekozen voor de optionele mogelijkheid om ook nog 2.200mm de cabine naar voren te plaatsten zodat er nog beter zicht ontstaat op de uit te voeren werkzaamheden.
Uiteraard is voor de machinist gezorgd dat alles in de cabine zo ergonomisch mogelijk is opgesteld, de stoel is optimaal te verstellen zodat alle bedieningen binnen handbereik liggen. Via de grote touchscreen display zijn alle functies te bedienen, veel gebruikte functies als bijvoorbeeld verlichting en ruitenwisser hebben ook nog drukknoppen binnen het handbereik van de machinist zodat deze als benodigd snel zijn in- en uit te schakelen. De vergrote airco-unit zorgt dat ondanks de grote raamoppervlakten de cabine op temperatuur blijft zoals de machinist hem instelt. Joystick besturing zorgt voor een nog beter zicht en ruimte voor de machinist. Middels de gemonteerde overdruk-unit kan de machinist altijd veilig zijn werk uitvoeren.
Standaard gemonteerde camera’s op achter- en rechterzijde geven een duidelijk beeld van wat er rond de machine plaatsvinden zodat de veiligheid op het hoogste niveau staat. LED-verlichting geeft de machinist in de vroeg- en late uren een grote lichtopbrengst in het bereik van de kraan.
Op de lepelsteel is nog een extra camera gemonteerd om tijdens het lossen nog beter zicht te hebben op de grijper en schades te voorkomen.
Na een uitgebreide instructie door de technische dienst van Van der Spek Vianen is direct het eerste schip gelost.