Met een maximale penhoogte van maar liefst 36 meter maakt Volvo Construction Equipment (CE) definitief serieus werk van grote sloopmachines. Eind oktober had het Belgische aannemingsbedrijf Princen NV de primeur van de eerste EC750E HR (high reach) op Europese bodem. Inmiddels draait er in Oslo ook al eentje. Volvo had al een EC380E HR en een EC480E HR, maar die halen het met hun penhoogte van respectievelijk 23 en 28 meter niet bij de nieuweling.
Na een lange tocht overzee vanuit Zuid-Korea werd de EC750E HR afleveringsklaar gemaakt in het grote Volvo CE depot in Groot Ammers (in het achterland van wereldhaven Rotterdam). Een mooie gelegenheid om dealers, klanten en de vakpers alledrie de sloopmachines van dichtbij te laten bekijken, inclusief de verschillende bijbehorende gieken. Meest imposant is het plaatje waarop de HR-giek voor de graafmachine op de grond rust. Dan pas dringt door hoe lang en hoe zwaar zo’n 36 meter hoge sloopgiek is. Begrijpelijk ook, want er kan een sloopgereedschap van maximaal 3.600 kg aan worden bevestigd, om op bijna 40 meter hoogte betonnen gebouwen mee te ontmantelen.
De EC750E HR is door Volvo CE aangemeld voor de Bauma Innovation Awards 2019. De machine heeft nu nog een Stage IV-motor, maar dat wordt volgend jaar de verplichte Stage V-versie. Het gaat om een watergekoelde zescilinder turbodiesel uit eigen fabriek. Die levert een maximaal netto vermogen van 393 kW (534 pk) bij 1.800 toeren. Het maximale koppel is 2.570 Nm bij 1.350 toeren. Het hydraulisch systeem heeft een ‘positive control’ met Eco-mode, een pompopbrengst van 2 x 450 l/min en een werkdruk van 338 bar. In de boordcomputer zijn tot 18 uitrustingstukken voor te programmeren.
De machine heeft een tot 30 graden kantelbare Volvo CareCab met een voorraam uit één stuk en een groot dakraam met ruitenwisser. De robuuste cabinebescherming is aan het chassis gemonteerd en voorzien van een wegklapbaar rooster voor het veilig kunnen schoonmaken van de voorruit.
De EC750E HR is gebaseerd op de al enkele jaren actieve 75 tons-graafmachine EC750E. Door de versterkte en 0,5 meter verlengde onderwagen, extra ballast, speciale gieken en diverse veiligheidsvoorzieningen komt daar voor de sloopversie circa 25 ton bij. Om die ruim 100 ton over de weg te kunnen vervoeren, is de ballast afneembaar en zijn de rupsstellen niet alleen intrekbaar, maar zonodig geheel afneembaar om apart te worden vervoerd.
Imposant is de in breedte hydraulisch verstelbare onderwagen met z’n 750 mm brede rupsen. Het is inmiddels de grootste en zwaarste onderwagen in het uitgebreide programma van Volvo CE. De maximale werkbreedte is een stabiele 4.300 mm, de minimale transportbreedte 3.050 mm.
Voor de verschillende werkgebieden zijn een viertal gieken beschikbaar. Voor het slopen van (woon)gebouwen, kantoren e.d. is de HR-giek met zijn 36 meter penhoogte de aangewezen configuratie. Voor het zwaardere industriële sloopwerk is er een 26 meter lange, extra versterkte giek voor een sloopgereedschap van maximaal 5.000 kg. Speciaal voor slopen in de diepte is een korte (8.190 mm) giek beschikbaar, die door zijn vorm behoorlijk verticaal kan werken. Hij wordt bijvoorbeeld ingezet bij het slopen – onder water – van havenkades e.d. Tot slot is er een tweedelige graafmachinegiek van 8,3 meter (met verlenging 12,7 meter) voor het opruimen van al dat puin. Het maximale toolgewicht inclusief snelwisselaar kan hier oplopen tot 6,5 ton.
Veiligheid draagt Volvo hoog in het vaandel. De EC750E HR is dan ook uitgerust met een ‘Total moment indicator’. Die geeft in realtime op het display in de cabine informatie over werkhoogte, vlucht en positie in heftabel en waarschuwt de machinist wanneer hij een gevaarlijke overschrijding bereikt. Indrukwekkend is de demonstratie van Volvo’s gieksnelwisselsysteem met hydraulisch vanuit de cabine te bedienen uitschuifbare pennen. Op de lange giek zijn zowel lampen als camera’s aangebracht voor een goed zicht op het hooggelegen werkgebied. Een stofbestrijdingssysteem met meerdere spuitmonden is eveneens aanwezig. De machinist kan zelfs een hogedruk spuitlans tevoorschijn halen om zijn machine te reinigen voordat die de weg opgaat.