De logistieke sector is volop in beweging. “Hoewel de covidpandemie al enige tijd geleden lijkt, zijn de effecten hiervan nog altijd zichtbaar”, weet Kasper Stoffels, Head of Marketing bij DistriSort. “Zo is de e-commerce nog sneller gegroeid en heeft bevoorrading deels plaatsgemaakt voor thuisbezorging. Anno 2024 zet deze trend nog altijd door, al zien we ook dat mensen terugkeren naar de winkelstraat. Dit zorgt voor een interessante combinatie, waarop de logistieke processen moeten worden aangepast.” Gelijktijdig ziet DistriSort trends als Artificial Intelligence opkomen, waardoor procesoptimalisatie wordt vereenvoudigd. “Ook zijn steeds meer bedrijven bezig met duurzaamheid, waarin wij graag een rol spelen.”
De grootste uitdaging in de logistieke sector is echter de arbeidsmarkt, weet Hesse van Groningen, Head of Sales Europe bij DistriSort. “Logistiek personeel wordt steeds schaarser en duurder. Automatisering kan in dit geval een oplossing zijn. Doordat machines de eentonige, hoogrepeterende en niet-ergonomische taken overnemen, worden de logistiek medewerkers die wél beschikbaar zijn namelijk flink ontlast. Hierdoor verhogen hun werkplezier en duurzame inzetbaarheid. Twee sleutelthema’s in het boeien, binden en behouden van personeel.”
“In de markt zien we regelmatig bedrijven die niet kunnen groeien, omdat er onvoldoende mensen beschikbaar zijn om deze groei op te vangen”, vertelt Van Groningen. “Deze bedrijven ondersteunen wij graag met automatisering. Ook zijn wij een veelgevraagd partner voor nieuwe bedrijven in bijvoorbeeld de mode en retailbranche, die snel groeien en de mogelijkheden voor mechanische of automatiseringsoplossingen willen onderzoeken. Bijvoorbeeld om de kosten in te bedden.” Stoffels: “Kenmerkend voor onze sorteeroplossingen is dat zij de sorteerkosten en foutmarges verlagen, terwijl bedrijven tegelijkertijd hun efficiëntie en snelheid verhogen. Zowel voor inkomende, uitgaande als retourzendingen.”
DistriSort is gespecialiseerd in kleine tot middelgrote sorteeroplossingen. Van split-tray en push-tray tot cross-tray oplossingen. “Wij bieden een turn-key aanpak voor post- en pakketdiensten en bedrijven in de mode, consumentengoederen, boeken, farmaceutische producten en meer”, aldus Stoffels. “Van professioneel advies tot uiteindelijke oplevering. Onze oplossingen zijn gebaseerd op meer dan twintig jaar (internationale) kennis en expertise in verschillende markten, waarbij we best practices, case studies en gebruikerservaringen integreren.” Als voorbeeld noemt hij de sorteeroplossing voor het nieuwe magazijn van damesmerk Norah in Alkmaar, vanaf waar meer dan honderd winkels in Nederland en België worden beleverd en waarin inkomende en uitgaande goederen, retouren en ecommerce op efficiënte wijze samenkomen. “Ook leverden wij diverse sorteeroplossingen voor LPP en Logistar (3PL van Sportvision), waarmee hun winkelbeleveringen zo snel en efficiënt mogelijk uitgevoerd kunnen worden. En ook voor de bekende post- en pakketdiensten en farmaceutische bedrijven hebben wij onze oplossingen mogen leveren.”
“Bedrijven die nog niet geautomatiseerd zijn, nemen wij graag stap voor stap mee door de mogelijkheden”, benadrukt Van Groningen. “Hierbij brengen wij vanzelfsprekend eerst de huidige logistieke processen, producten en diensten in kaart. Waar is optimalisatie mogelijk en/of gewenst? Welke ontwikkelingen verwacht men richting de toekomst? En welke oplossing past hierbij? Van picking tot outbound en mét behoud van de bestaande logistieke krachten. Onze sorteeroplossingen zijn hierbij geen doel, maar een middel om de bedrijfsdoelen te bereiken. Snel, efficiënt en tegen zo laag mogelijke kosten.”
In navolging van nieuwe toepassingen, lenen de sorteeroplossingen van DistriSort zich ook uitstekend voor bedrijven die al deels geautomatiseerd zijn. “Wij werken actief samen met andere integrators, waardoor interfaces met bestaande conveyor-, picking- en opslagsystemen en besturingen vaak heel eenvoudig te maken zijn”, aldus Van Groningen. “Onze sorteeroplossingen zijn compact vormgegeven, waardoor zij ook uitstekend te integreren zijn in kleine ruimtes. Hierdoor kunnen bedrijven hun capaciteit en efficiëntie verhogen, zonder dat (dure) uitbreiding van het aantal vierkante meters nodig is. Ook zijn onze systemen eenvoudig te handelen én onderhouden met bijna elk serviceapparaat.”
Alle bevindingen worden door DistriSort uitgewerkt in een advies, een 2D- en 3D-tekening, een budgetofferte en – in een later stadium – een detailofferte. “Ook maken we een Return of Investment (ROI) berekening, waarbij we investeringskosten en terugverdientijd duidelijk inzichtelijk maken”, aldus Stoffels. “Naar wens kunnen we bovendien simulaties met diverse sorteeroplossingen maken. Van eenvoudig tot complex, op basis waarvan klanten weloverwogen keuzes kunnen maken.”
Neem dan rechtstreeks contact op met DistriSort.
Contact opnemen