De opmars van elektrisch materieel zorgt voor nieuwe uitdagingen wat betreft de infrastructuur op een werf. Als ‘geestelijk vader’ van de e-CO2tainer vertelt Jeroen Ritzer-van Dinther uitgebreid over de duurzame oplossing die Mobilis heeft gevonden voor onafhankelijke, mobiele stroomvoorziening. Een revolutionair idee dat binnen een jaar tijd volwassen in geworden en nu actief wordt ingezet door bouwconsortium De Groene Boog.
“De e-CO2tainer is doorontwikkeld tot een volledig inzetbare oplossing voor het verschaffen van duurzame energie op iedere plek”, zegt Ritzer-van Dinther. “Na de introductie destijds, bij Mobilis, hebben we niet stilgezeten en heb ik van de e-CO2tainer mijn eigen tak van sport mogen maken. Daarvoor is het bedrijf Electure in het leven geroepen. Het eindresultaat mag er zijn: we spreken over een container van 6 x 2,5 x 2,5 meter die volgepakt zit met energietechnologie. Zo treffen we aan boord een aggregaat aan dat functioneert op HVO 100, de schone biobrandstof waar De Groene Boog voor gekozen heeft. Verder bevindt zich in de container een indrukwekkende batterij aan
accu’s, naast alle elektronica die alles aanstuurt en de communicatie met de buitenwereld verzorgt. Het is ‘power uit een container’ en nog schoon ook.”
De generator aan boord van de e-CO2tainer is het eerste Euro 5 gecertificeerde HVO-aggregaat ter wereld. “Daar zijn we trots op. Naast de generator hebben we accu’s aan boord die samen goed zijn voor 240 kWh aan stroom.” Aan de buitenkant van de container is een deur aangebracht voor de aannemer, die toegang verschaft tot een display met tal van monitoringsfuncties en contactgegevens.
Ook aan de buitenzijde van de container: een 380 V 3-fasen netaansluiting. Met deze aansluiting zijn de accu’s op te laden en kan er bijgesprongen worden door het net als er piekverbruik is. Uitgaande power wordt geregeld via 380 Volt CEE-stekkers: 1x 125 Ampère en 2x 63 Ampère. Daar kun je alles op aansluiten waar stroom naartoe moet. Dat kan een ‘verdeel paddenstoel’ zijn op de bouw, maar ook elektrisch aangedreven materieel of voertuigen. Instelbaar is welke power outlet prioriteit heeft.”
Het in- en uitschakelen van de e-CO2tainer gebeurt handig via een app. “Dat doen we op afstand. Wel is het zo dat dit de ‘achterkant’ van het systeem is, alleen wij hebben toegang”, legt Ritzer-van Dinther uit. Ten tijde van dit schrijven is er één e-CO2tainer reeds actief, in deelgebied 1 van het project, waar hij de bouwplaats van stroom voorziet. In totaal zijn er vijf e-CO2tainers gepland voor De Groene Boog.
Duurzaamheid komt niet alleen van de inzet van HVO als brandstof of het gebruik van accu’s, maar ook van slim energiebeheer. Ritzer-van Dinther licht toe: “Bij ‘normale’ dieselaggregaten is het zo dat deze continu in bedrijf zijn, ook wanneer er geen stroom afgenomen wordt. Dat veroorzaakt veel uitstoot van CO2 en fijnstof. De e-CO2tainer laat zijn aggregaat alleen draaien wanneer het echt nodig is, bij off-grid gebruik loopt alles over de batterijen namelijk. Staat hij on-grid, dus aan het vaste net gekoppeld, dan kijken we naar de relatie tussen power input en power output. Zo kunnen we de e-CO2tainer altijd op een zo efficiënt mogelijke manier inzetten.”
“Een e-CO2tainer kent hogere vaste kosten (aanschaf), maar lagere variabele kosten (verbruik). Een dieselaggregaat ‘oude stijl’ koop je voor minder, maar het verbruik ligt vele malen hoger. Ook de combinatie van de e-CO2tainer en een netaansluiting maakt hem interessant als het gaat om variabele kosten en duurzaamheid. Een win-win situatie dus. Ik geloof heilig in de e-CO2tainer als het gaat om TCO (total cost of ownership).”
De e-CO2tainer is een echt ‘TBI-kindje’ volgens Ritzer-van Dinther. “Bij Mobilis ontwikkeld destijds en nu gebouwd door ons zusterbedrijf Eekels. Mooi om te zien hoe dit concept doorontwikkeld is tot een in de praktijk inzetbare oplossing!”