Platform on transportation, warehousing, internal and external logistics
Deutz helpt weg te plaveien naar een duurzame wereld
Deze boot, de TORQEEDO – onderdeel van DEUTZ, is volledig geëlektrificeerd.

Deutz helpt weg te plaveien naar een duurzame wereld

Innovatie over gehele breedte van het aandrijfspectrum

Als het gaat over groene energie, kunnen we wel stellen dat in de energietransitie nog niets vast omlijnd is. Waar gemiddeld genomen vooral gedacht wordt aan welke energiebron het ‘zal winnen van de rest’, daar richt het Duitse DEUTZ de pijlen op meerdere mogelijkheden om te vergroenen. 

Tijdens de DEUTZ DAYS 2021 wordt de E-DEUTZ elektrische aandrijflijn getoond.

Dr. Matthias Szupories, SVP Sales & Service EMEA Region bij DEUTZ AG, en Bert van Hasselt, Managing Director van DEUTZ Benelux, laten zien dat DEUTZ veel meer is dan een fabrikant van motoren voor industrie en landbouw. “DEUTZ wil graag een voortrekkersrol spelen in de energietransitie, waarbij de innovaties vooral gaan over het ontwikkelen van toekomstbestendige betaalbare aandrijfsystemen om zo de drempel te verlagen voor onze klanten die duurzaam willen werken”, opent Matthias Szupories het gesprek.

Werken met geringe emissies

Szupories: “DEUTZ wil als bedrijf actief meehelpen, zodat dieselmotoren niet meer als puur schadelijk voor het klimaat worden gezien. Dat doen we op verschillende manieren, bijvoorbeeld door onze Stage V motoren te promoten. We nemen dus geen afscheid van diesel, maar willen er wel voor zorgen dat er met schone dieselmotoren gewerkt wordt. Een moderne dieselmotor met een e-fuel brandstof is zelfs 100% klimaatneutraal. Daar zit de eerste winst, aangezien we grote machines nog niet efficiënt kunnen elektrificeren en nog niet altijd kunnen ombouwen naar waterstoftechnologie. Dat neemt niet weg dat we ons terdege focussen op de ontwikkeling van elektrische motoren, waterstof verbrandingsmotoren en hybride systemen die draaien op een combinatie van elektra en waterstof.”

Een kijkje in het binnenste van het accupakket met geïntegreerd BMS.

Van Hasselt vult aan: “Soms lijkt het alsof overal de focus ligt op elektrificatie, maar in de wereld van de grote machines wordt veel nagedacht over waterstof. Daarom werkt DEUTZ technologie open als het gaat om duurzame vormen van aandrijving, we willen overal aan de bal blijven.”

Een terechte vraag die Szupories stelt, luidt: Is het duurzaam om een machine met een oudere dieselmotor met hoge emissies volledig te vervangen door een nieuwe machine met een moderne dieselmotor? “Wij denken van niet, aangezien er veel kinetische energie is gaan zitten in het fabriceren van zo’n machine. Daarom is het interessant om juist de oude dieselmotor om te wisselen voor een schone, zuinige en stille Stage V versie. Dan is sprake van een verbetering, zonder kapitaalvernietiging.”

DEUTZ accupakket.

Bij DEUTZ ligt een sterke focus op het intensiveren van service, het openen van nieuwe vestigingen en het zelf uitvoeren van reparaties en aanpassingen. Van Hasselt: “We willen overal dichter op de klant zitten en deze helpen met de meest efficiënte oplossingen. Daarmee verlagen we de drempel om duurzamer te gaan werken. Wij hebben de expertise en kunnen garanderen dat de service die we verlenen goed gebeurt.”

Opslagsystemen ontwikkelen

Dankzij de enorme expertise bij DEUTZ en de niet aflatende innovatiedrang schakelen veel grote fabrikanten om op DEUTZ. “We helpen met elektrificeren binnen het bereik van 20 kW tot 100 kW en met aandrijvingen op waterstof of hybride oplossingen met de combinatie elektrisch/waterstof”, legt Szupories uit. “Waar we uniek in zijn, is dat we ook nadenken over waar de energie vandaan moet komen. We krijgen van zowel de overheid als van bedrijven de ruimte om te experimenteren en werken aan het zelfvoorzienend zijn als het om energiedistributie gaat.”    

Ter verduidelijking: “Onze ‘PowerTree’ containers zijn voorzien van batterijen die worden opgeladen met wind- en zonne-energie. Daarmee hebben we een ‘provider concept’ in handen. DEUTZ brengt de energie daar waar de klant het hebben wil. In de binnenstad, op de bouwplaats, in een woonwijk. De klant zegt waar het stopcontact moet komen en wij zorgen ervoor. De klant huurt mobiele stroom bij ons. Ook dat werkt drempelverlagend en brengt elektrisch werken binnen ieders bereik. Ook op het gebied van waterstof zijn we dergelijke distributiemogelijkheden aan het ontwikkelen, echter is opslag en transport van waterstof een veel complexere materie.”

Van Hasselt: “In Nederland is er nog geen OEM die energiesystemen zelf ter hand neemt. We hebben hier nog steeds te maken met sub-optimalisatie, waarbij pas achteraf nagedacht wordt over energiedistributie. Bij ons gaat dat hand in hand.” Daar voegt Szupories aan toe: “Een 100% elektrificatie overnight is misschien klimaattechnisch wenselijk, maar is niet te realiseren. Daarom moet iedere aandrijftechnologie aanzienlijke uitstootreducties brengen op weg naar de klimaatdoelen van 2030 en 2050. Met onze hybride motoren realiseren we bijvoorbeeld al een reductie van de NOx- en CO2-uitstoot tot maar liefst 70%.”

Energiesystemen leveren

DEUTZ spreekt liever over het leveren van energiesystemen dan over motoren. “Willen we duurzaam zijn, dan moeten we het plaatje in zijn geheel bekijken”, stelt Szupories. “Zonder een goede energieaanvoer heb je niets aan een duurzame motor. Als wij dat gat niet zouden vullen, dan zou groen werken veel te duur worden. We kunnen dat echter niet alleen. We hebben de hulp nodig van overheden, van OEM’s en vooral ook van de eindgebruikers. Samen redden we dat. We doen al veel zelf, zoals revisies en we investeren in bedrijven die meehelpen ons doel te bereiken. Nogmaals, we zijn niet alleen geïnteresseerd in verkoop van nieuwe motoren, maar ook in het aanpassen van bestaande motoren. Doet DEUTZ zo’n aanpassing, dan gaat de klant naar huis met een zo goed als nieuwe motor, met dito garantie. Zodoende zijn we duurzaam bezig: een milieuvriendelijke motor, minder energieverbruik, minder afval en minder grondstoffenverbruik dan bij nieuwbouw zijn hier de sleutelwoorden.”

Van Hasselt: “Elektrische motoren zijn mooi voor nieuw te bouwen machines met een kleine of gemiddelde krachtvraag. Daarnaast kun je met de uitwisseling van een oudere dieselmotor voor een Stage V variant al heel veel bereiken. Onze hybride elektrische/waterstof motoren zijn geschikt om de transitie op gang te brengen. Zie het als een overbruggingsfase. DEUTZ is met het ingeslagen pad in ieder geval op weg naar pleurale eindoplossingen en wil in de breedte antwoorden bieden op alles wat nog op ons af gaat komen.”

Pragmatische benadering

Tot besluit zegt Szupories: “Zoals de situatie nu is – en zal blijven – kunnen we het ons niet veroorloven simpelweg op één paard te wedden. We zullen pragmatisch moeten zijn en kijken naar de machine, de inzet daarvan, de krachtvraag en aan de hand daarvan het meest geschikte en ideale aandrijfsysteem toepassen. Daarom kijkt DEUTZ integraal naar aandrijving en specialiseren we ons in de industrialisering van dergelijke systemen. De kernwaarden daarbij zijn: veiligheid, continuïteit en inzetbaarheid. Wij gaan in onze ontwikkelingen altijd een stap verder, bijvoorbeeld door deze te laten certificeren volgens de laatst geldende normen. Bij DEUTZ gaat de energietransitie niet over het korte termijn succes, maar over een duurzame ontwikkeling van het bedrijf.”   

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?