Al sinds begin jaren tachtig is het huidige DUC Marine Group actief in de wondere onderwaterwereld. De specialist in aanleg, onderhoud en reparaties van maritieme constructies is betrokken bij de meest uiteenlopende werkzaamheden in binnen- en buitenland. Er zijn werkzaamheden verricht voor diverse opdrachtgevers, van Australië tot Venezuela, en van Noorwegen tot India. Directeur Henk Kapitein vertelt over het ‘geheim’ van het bedrijf uit Urk.
“Denken in oplossingen, dat is onze grootste kracht”, zegt Kapitein. “We benutten onze jarenlange kennis en ervaring om voor ieder project een zo economisch mogelijk verantwoorde oplossing voor te stellen. Dat heeft ons geen windeieren gelegd. Veel klanten weten ons na een eerste samenwerking een volgende keer opnieuw te vinden. We zijn actief in zowel de onshore als offshore en zijn vooral gespecialiseerd in de meer technisch uitdagende werkzaamheden. Neemt niet weg dat we ook kunnen bijspringen bij ad hoc werkzaamheden, zoals het verwijderen van een steen voor een sluisdeur of bij storingen in een rioolwaterzuiveringsinstallatie.”
DUC Marine Group heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de onderwaterwereld. Kapitein: “We worden betrokken bij werkzaamheden aan sluizen, stuwen, inlaatwerken, de aanleg en onderhoud van windparken, enz. Maar ook het aanleggen en repareren van zinkers, het aanbrengen van een kathodische bescherming, onderwater boren en zagen met diamantgereedschap en het aanbrengen van chemische verankeringen behoort tot onze core business. Nu zijn we onder meer bezig met een project waarbij we op 33 meter diepte assistentie verlenen bij het repareren van een offshore installatie, zijn we binnenkort bezig met zinkerreparaties in de Vecht en inspecties van het koelwatersysteem bij een grote elektriciteitscentrale. Vanaf volgend jaar assisteren we bij de aanleg van een zwevende gastransportleiding in Lake Kivu in Rwanda. Het leidingstelsel heeft een lengte van in totaal 22 kilometer en wordt zwevend in het water afgehangen op 25 meter diepte. Kortom, onze scope is breed en zeer gevarieerd.”
Het denken in oplossingen kwam al vroeg aan het licht bij de paalreparaties van de Pier in Scheveningen. DUC Marine Group bedacht een economisch veel gunstiger alternatief voor het telkens individueel droogzetten van de palen met een kofferdam. “We hebben een systeem bedacht om het paalherstel gewoon onderwater te kunnen uitvoeren. Het bleek veel goedkoper en het resultaat vergelijkbaar of zelfs nog beter. Diezelfde techniek hebben we later nog eens toegepast bij het conserveren van een paalconstructie in Rotterdam. En zo bedenken we voor elk project de juiste oplossing.”