Platform on transportation, warehousing, internal and external logistics
Totaalleverancier in grondverzet gaat voor elektrisch!
“De basis voor onze elektrische machines wordt gevormd door onze Doosan machines.”

Totaalleverancier in grondverzet gaat voor elektrisch!

Soms hebben we als magazine het geluk een primeur te mogen brengen. Sander de Regt, algemeen directeur bij ELM Bouwmachines gunde ons een mooi stukje nieuws. “We zijn bezig met het elektrificeren van onze bouwmachines”, verklapt hij. Drie jaar geleden nam ELM Bouwmachines het bedrijf ETEC over. “Laat die naam nou ook nog eens perfect passen bij een volledig in eigen beheer ontwikkeld elektrisch concept”, aldus De Regt.

De totaalleverancier in de grondverzetbranche laat er geen gras over groeien. “Gezien de vlucht die elektrificatie neemt, willen we niet achter blijven. Aangezien we een volledig onafhankelijk bedrijf zijn, was het voor ons belangrijk dat we met ons elektrische programma niet afhankelijk van derden worden. Onze klanten krijgen niet alleen de machine, maar ook onze vertrouwde service.”

“Zoals bekend zijn wij de Doosan verdeler voor Zuidwest Nederland.”

Starten met 3,5 ton

Door van A tot Z alles in eigen beheer te doen, houdt ELM controle over het volledige proces. “De basis voor onze elektrische machines wordt gevormd door onze Doosan machines. Zoals bekend zijn wij de Doosan verdeler voor Zuidwest Nederland. De eerste machine die we nu volledig elektrisch hebben is een 3,5 tons exemplaar. Extra focus ligt bij ons op de batterijen, we wachten nu op de productie daarvan. We gebruiken Lithium Ferro accutechnologie en doen dit om brandveiligheid te kunnen garanderen”, legt De Regt uit.

 “Je kunt 8 uur per dag werken op één lading, voordat de machine aan de stekker moet. We hebben veel geïnvesteerd in hardware, software, research en testen. Door alles in eigen beheer te doen houden we de kosten onder controle, werken we aan een betaalbaar product voor onze klanten en kunnen we onze belofte nakomen: een perfect werkende machine, zonder emissie. Door de overname van ETEC hebben we in één klap een enorme kennis en mankracht erbij gekregen. Er zitten daar veel knappe koppen, echte techneuten. Toen we daar vertelden over onze plannen om te elektrificeren en daarvoor met een derde partij in gesprek waren, keken de ETEC-collega’s ons met opgetrokken wenkbrauwen aan. ‘Dat kunnen we gewoon zelf hoor’, was het droge antwoord. En ze doen het ook nog.”

“Door de overname van ETEC hebben we in één klap een enorme kennis en mankracht erbij gekregen.”

Anders leren denken wordt de norm voor de GWW

De Regt vervolgt: “Wat wij nu doen past binnen de plannen voor CO2-reductie. Het is een grote stap in de toekomst die voor ons allen onvermijdelijk is. Dat vraagt om anders te denken en afscheid te nemen van iedere kortetermijnvisie die je eventueel hebt. Richt het oog op de toekomst zou ik zeggen. Zie welke voordelen je nu al kunt hebben door elektrisch te werken. Neem het werken in binnenstedelijk gebied bijvoorbeeld: de eisen die daar gesteld worden aan projecten worden alleen maar zwaarder. Geen uitstoot, geen lawaai… minder hinder. Het kunnen werken met elektrische machines betekent in dergelijke gevallen dat je jezelf 100% kwalificeert voor de job. Dan hebben we het niet over de verre toekomst, maar over ‘morgen al’.”

Al 90 jaar het vertrouwde adres

ELM Bouwmachines viert haar 90-jarig jubileum. Dat maakt het extra interessant voor bedrijven die zoeken naar elektrische oplossingen in bouwmachines: “We verrichten nu pionierswerk, maar genieten ook vertrouwen. We hebben eigen monteurs, een eigen opleiding en zijn snel op de bouw. Dat is enorm veel waard wanneer je baanbrekende technologie lanceert. De middelgrote aannemers vinden dit enorm interessant, daar praten we nu mee. En zij worden weer ingehuurd door hele grote aannemers.”

De Regt snapt dat veel bedrijven eerst de kat uit de boom willen kijken. “Dat is niet erg”, zegt hij. “We gaan enorm snel hier, omdat we de vrijheid hebben om alles te onderzoeken, we snel kunnen schakelen en zelf testen. De eerste bestellingen zijn inmiddels binnen en eind februari, begin maart gaan de eerste machines naar de klanten. Ooit genieten we van een stille bouwplaats, dat is zeker.”   

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?