In haar streven zo duurzaam mogelijk te werken, heeft Cargo Service Europe (CSE) al flink wat stappen genomen. Deze logistieke dienstverlener heeft zich gespecialiseerd in het transport en de opslag van lege drinkblikjes voor grote merken als Coca-Cola en Red Bull. Momenteel werken ze aan de volgende fase van hun duurzaamheidstrategie waarbij ze testritten in het buitenland maken met hun elektrische Volvo-trucks. Anita Leeijen, Group CFO bij CSE, is ervan overtuigd dat eindklanten in de toekomst specifiek zullen vragen om CO2-neutraal transport.
In haar streven zo duurzaam mogelijk te werken, heeft Cargo Service Europe (CSE) al flink wat stappen genomen. Deze logistieke dienstverlener heeft zich gespecialiseerd in het transport en de opslag van lege drinkblikjes voor grote merken als Coca-Cola en Red Bull. Momenteel werken ze aan de volgende fase van hun duurzaamheidstrategie waarbij ze testritten in het buitenland maken met hun elektrische Volvo-trucks. Anita Leeijen, Group CFO bij CSE, is ervan overtuigd dat eindklanten in de toekomst specifiek zullen vragen om CO2-neutraal transport.
“Op dit moment wordt het duurzame transport vooral vanuit onze kant gestimuleerd en reageren de klanten enthousiast. Maar ik ben er vrij zeker van dat zij hier in de toekomst zelf om gaan vragen.”
Ontzorging, innovatie en duurzaamheid vormen belangrijke onderdelen van hun bedrijfsstrategie. “Onze nieuwe sorteermachine is daar een goed voorbeeld van. Blikken worden gestapeld met papieren tussenlegvellen, layer cards genoemd. Tot voor kort werden deze handmatig gesorteerd, waarbij een medewerker bepaalde of zo’n layer card nog een ronde mee zou kunnen gaan. Dat is subjectief en dus niet honderd procent betrouwbaar. Daarom hebben wij een sorteermachine ontworpen waardoor de sortering sneller, hygiënischer en consistenter verloopt. Dit leidt tot minder afgekeurde vellen en dus minder afval.”
Daarnaast heeft CSE haar transport behoorlijk verduurzaamd. CSE heeft zich gespecialiseerd in het transport en de opslag van lege drinkblikjes. Rond 2021 stapten zij af van het rijden op diesel en verving de hele vloot door trucks die rijden op Bio-LNG en elektriciteit. Daarbij kozen ze bewust voor Volvo Trucks: “We wilden betrouwbare voertuigen die een goede werkplek aan onze chauffeurs bieden en we zochten naar een optimale prijs-kwaliteitverhouding. We kwamen uit bij Volvo Trucks omdat zij aan deze voorwaarden voldoen en bekendstaan als een partner die goed met je meedenkt. Onze keuzes zijn mede tot stand gekomen door goed advies vanuit onze Volvo-dealer BAS Truck Center.”
Er werden vijfenzeventig Volvo (Bio-)LNG-trucks en vier Volvo Electric-trucks aangeschaft. Om een optimale laadinfrastructuur te realiseren, zijn er op de daken van hun warehouses in Born en Weert zonnepanelen geplaatst en zijn dat ook voor de locatie in Oss aan het onderzoeken. In Weert werd tevens een eigen laadstation aangelegd, die CSE in de toekomst ook op de andere twee locaties wil realiseren. De warehouses zijn BREAAM-gecertificeerd, wat bewijst dat ze niet alleen op het gebied van energie duurzame prestaties levert, maar in de volle breedte: van afval en water tot en met management en gezondheid.
Volvo Trucks meldde onlangs dat CSE de mijlpaal van meer dan 60.000 kilometer binnen enkele maanden heeft bereikt met de LZV-uitvoering van de Volvo FH Electric. Met gemiddeld ruim 12.500 kilometer per maand is dat het hoogste aantal kilometers dat tot op heden met deze elektrische combinatie is gehaald in Nederland. Met deze inzet zal ruim 150.000 kilometer per jaar gehaald worden. Transportbedrijven kiezen steeds vaker voor een LZV vanwege het grotere laadvermogen. De stijging van het brandstofverbruik, in dit geval energieverbruik, weegt namelijk niet op tegen de hoeveelheid laadvermogen die wordt gewonnen. Onderaan de streep worden hiermee kosten bespaard en vermindert de CO2-uitstoot. Zeker wanneer men kiest voor een LZV met een biogas-aandrijflijn, zoals de Volvo FH460 op (Bio-)LNG van CSE, of een elektrisch aangedreven truck. “Wij zijn nu inderdaad ook onze elektrische trucks aan het inzetten als LZV om zo minder transportbewegingen te maken. En omdat we dan ook nog op zonne-energie of elektriciteit rijden, slaan we een dubbele slag.”
“Daarnaast testen we momenteel welke afstand we kunnen overbruggen met de Volvo FH Electric in het buitenland, met name Duitsland. We maken testritten met verschillende ladingen en onderzoeken welke laadstations toegankelijk zijn. Hierbij hebben we regelmatig contact met Volvo om te bespreken wat onze bevindingen zijn en welke nieuwe modellen we in de toekomst in kunnen gaan zetten. Zo overwegen we in toekomst met de Volvo FH Aero Electric te gaan rijden.” Zeker op lange afstand zorgt de lagere luchtweerstand van de FH Aero voor een positieve invloed op de actieradius.