Warehouses zijn een fundamenteel onderdeel van moderne supply chains. Ze zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat goederen klanten efficiënt, effectief en op tijd kunnen bereiken. Toch zijn veel van deze warehouses toe aan vernieuwing. Er zijn meer investeringen en middelen nodig om echt effectieve operaties te garanderen en om een belangrijke schakel te worden én blijven bij de ondersteuning van de toekomst van hun organisaties. Om meer te weten te komen, gaf Manhattan Associates marktonderzoeksspecialist Vanson Bourne de opdracht om 2000 supplychainprofessionals in verschillende landen en branches te interviewen. Dit heeft geresulteerd in een uitgebreid een onderzoeksrapport.
De meeste organisaties worstelen met hun huidige warehouseactiviteiten, waarbij de meerderheid in elk land van mening is dat de IT-infrastructuur van hun warehouseoperaties enige of veel verbetering nodig heeft. Omdat warehousing zo’n belangrijk onderdeel vormt van de supply chain, kan dit gevolgen hebben voor organisaties: het kan bepalen of ze al dan niet kunnen voldoen aan de verwachtingen en eisen van klanten of kunnen profiteren van nieuwe kansen.
Bijna alle organisaties melden dat ze een aantal uitdagingen in hun warehouseoperaties ervaren, met als top drie-uitdagingen verouderde IT-hardware/software, omgaan met operationele complexiteit en problemen bij het beheren van bestellingen uit verschillende kanalen (bijvoorbeeld in de winkel/e-commerce).
Het behouden en inplannen van personeel is een universele uitdaging voor organisaties, 84% van de organisaties meldt problemen met het behouden van personeel. Van de onderzochte branches worstelen de farmaceutische industrie, de branche voor consumptiegoederen en de detailhandel/groothandel het meest met personeelsplanning.
Medewerkers zijn enthousiast over de mogelijkheden van generatieve AI (75%) en robotica (72%) om hun functie te verbeteren, waarbij GenAI en vergelijkbare ‘low-code’-toepassingen het creëren van geavanceerdere mogelijkheden en efficiëntere toepassingen vergemakkelijken. Om aan deze prioriteiten te voldoen, is innovatie nodig om ervoor te zorgen dat het warehouse helemaal klaar is voor de toekomst: operaties vereenvoudigen, voldoen aan de toegenomen vraag en verbeteren van de personeelservaring.
Pieter Van den Broecke, EMEA leader, supply chain commerce strategies bij Manhattan: “Consumenten bestellen steeds vaker en meer, en via verschillende kanalen. Zowel de groei als de complexiteit van bestellingen, als ook de krappe arbeidsmarkt, stelt supplychainprofessionals voor grote uitdagingen om bestellingen effectief te verwerken. Het is belangrijk dat organisaties hun bestaande magazijnen moderniseren door gebruik te maken van innovatieve omnichanneltechnologie, zodat het personeel zich kan focussen op het verbeteren van supplychainprocessen. Door hun webshop goed in te richten met voldoende productinformatie kunnen ze de werkdruk die ontstaat door retourzendingen verlichten. Tegelijkertijd moeten ze consumenten wijzen op duurzame bezorgmethodes en daarin ook sturen op de rol van hun fysieke winkel als belangrijke schakel voor het verkopen, ophalen en terugbrengen van producten.”