Hét platform voor interne & externe logistiek, supply chain en automatisering
‘Duurzaam verdienmodel met zonnepanelen voorhanden’

‘Duurzaam verdienmodel met zonnepanelen voorhanden’

Mix van diverse technieken is de beste oplossing

De inzet van waterstof voor zware trucks is in opkomst, maar ondertussen wordt de actieradius van elektrisch aangedreven voertuigen ook steeds groter. Wat is een verstandige keuze bij het vernieuwen of uitbreiden van het wagenpark? We vragen het aan Jan Schouten, Manager Energy Transition van Volvo Trucks. Niet alleen houdt hij zich met deze vraagstukken bezig, Volvo was bovendien het eerste truckmerk dat hybride trucks, (Bio-)LNG-trucks en een volledige range elektrische trucks in serieproductie op de markt bracht.

“Bespreek de specifieke bedrijfssituatie met een specialist. Het is namelijk bijna altijd maatwerk en er zijn voortdurend nieuwe ontwikkelingen.”

Schouten: “Uiteindelijk is een mix van diverse technieken de beste oplossing. Dan praten we bij zware trucks over de keuze uit elektrische aandrijving via accu’s of met een brandstofcel als krachtbron, en efficiënte verbrandingsmotoren. Waarbij de laatste dan draaien op milieuvriendelijke brandstoffen, zoals HVO, Bio-LNG of waterstof.”

Afhankelijk van de bedrijfssituatie zit er een verdienmodel in het gebruik van zonnepanelen en het verkopen van HBE (Herbruikbare Brandstof Eenheden).

Waterstof

Het uiteindelijk doel is het gebruik van fossiele brandstoffen volledig terug te dringen. Een motor die op waterstof werkt, kan hiervoor op langere termijn ook een oplossing bieden – deze heeft nagenoeg geen CO2-uitstoot. Daarbij wordt voortgeborduurd op de al ontwikkelde techniek van verbrandingsmotoren die op (Bio)-LNG lopen. De EU beschouwt dit als ‘zero-emissie’, al blijft het een verbrandingsmotor. “Het nadeel van waterstof is dat het momenteel nog erg kostbaar is en de tankinfrastructuur voor trucks nog ontwikkeld moet worden. De betrouwbaarheid ligt ook nog niet op het niveau dat nodig is voor verdere opschaling. Wij zien hier positieve kansen, maar wel met de juiste timing erachter.”

“Wij zien positieve kansen voor de waterstof-verbrandingsmotor, deze heeft nagenoeg geen CO2-uitstoot.”

Verdienmodel

Voor sommige bedrijven kan elektrisch rijden de ideale oplossing zijn. Afhankelijk van de bedrijfssituatie, zit er zelfs een verdienmodel in het gebruik van zonnepanelen en het verkopen van HBE (Herbruikbare Brandstof Eenheden). Laad je op eigen terrein op, zélfs met groene stroom uit het net, dan kan dit geld opleveren. “De grootte van veel warehouses leent zich perfect voor het opwekken van elektriciteit door zonnepanelen. In combinatie met het laden van de elektrische voertuigen op eigen terrein, levert dat bij gebruik van minimaal twee zware elektrische trucks al een financieel voordeel op. Dat kan oplopen tot enkele duizenden euro’s per truck per jaar.” Dit komt door de verhandelbaarheid van zogenaamde HBE-certificaten. Je kunt deze verkopen aan aanbieders van fossiele brandstoffen.

Servicegraad

Voor wie wil overstappen op elektrisch aangedreven trucks, heeft Schouten nog een goede tip: “Gebruikers willen natuurlijk dezelfde mogelijkheden en servicegraad als bij een dieselaangedreven-truck. Dit betekent dat er altijd een werkplaats beschikbaar moet zijn met voldoende gekwalificeerde monteurs, alle benodigde onderdelen en de juiste vergunningen.” Doordat Volvo Trucks als eerste een volledige range elektrische trucks in serieproductie nam, hebben zij inmiddels voldoende getrainde en ervaren monteurs en servicelocaties ter beschikking. “Bovendien, je kan zoveel testen als je wilt, maar het meeste leer je nu eenmaal in de praktijk”, stelt Schouten.

Volvo Trucks nam als eerste fabrikant een volledige range elektrische trucks in serieproductie.

Milieuvriendelijke ontwikkelingen

Maar hoe zit het dan met de ‘milieuonvriendelijke’ accu’s? “Er wordt momenteel flink geïnvesteerd in onderzoek naar het hergebruiken en recyclen van gebruikte accu’s. Het eerste doel is uiteraard de accu’s zo lang mogelijk mee laten gaan op de truck, maar er zijn ook veel toepassingen waarin gebuikte accu’s nog prima een tweede leven kunnen krijgen. Zoals gebruik als stationaire accu’s, welke weer kunnen helpen in het oplossingen van beperkingen in het elektriciteitsnetwerk.”

Stroom opwekken met zonnepanelen kan in combinatie met het laden van de elektrische voertuigen op eigen terrein een financieel voordeel opleveren.

“Ook worden er stappen gemaakt met betrekking tot de aerodynamica. Het verminderen van de luchtweerstand van trucks leidt immers tot een lager energieverbruik en hogere actieradius.” Schouten besluit: “Mijn advies is om de specifieke bedrijfssituatie te bespreken met een specialist. Het is namelijk bijna altijd maatwerk en er zijn voortdurend nieuwe ontwikkelingen.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten