De inzet van waterstof voor zware trucks is in opkomst, maar ondertussen wordt de actieradius van elektrisch aangedreven voertuigen ook steeds groter. Wat is een verstandige keuze bij het vernieuwen of uitbreiden van het wagenpark? We vragen het aan Jan Schouten, Manager Energy Transition van Volvo Trucks. Niet alleen houdt hij zich met deze vraagstukken bezig, Volvo was bovendien het eerste truckmerk dat hybride trucks, (Bio-)LNG-trucks en een volledige range elektrische trucks in serieproductie op de markt bracht.
Schouten: “Uiteindelijk is een mix van diverse technieken de beste oplossing. Dan praten we bij zware trucks over de keuze uit elektrische aandrijving via accu’s of met een brandstofcel als krachtbron, en efficiënte verbrandingsmotoren. Waarbij de laatste dan draaien op milieuvriendelijke brandstoffen, zoals HVO, Bio-LNG of waterstof.”
Het uiteindelijk doel is het gebruik van fossiele brandstoffen volledig terug te dringen. Een motor die op waterstof werkt, kan hiervoor op langere termijn ook een oplossing bieden – deze heeft nagenoeg geen CO2-uitstoot. Daarbij wordt voortgeborduurd op de al ontwikkelde techniek van verbrandingsmotoren die op (Bio)-LNG lopen. De EU beschouwt dit als ‘zero-emissie’, al blijft het een verbrandingsmotor. “Het nadeel van waterstof is dat het momenteel nog erg kostbaar is en de tankinfrastructuur voor trucks nog ontwikkeld moet worden. De betrouwbaarheid ligt ook nog niet op het niveau dat nodig is voor verdere opschaling. Wij zien hier positieve kansen, maar wel met de juiste timing erachter.”
Voor sommige bedrijven kan elektrisch rijden de ideale oplossing zijn. Afhankelijk van de bedrijfssituatie, zit er zelfs een verdienmodel in het gebruik van zonnepanelen en het verkopen van HBE (Herbruikbare Brandstof Eenheden). Laad je op eigen terrein op, zélfs met groene stroom uit het net, dan kan dit geld opleveren. “De grootte van veel warehouses leent zich perfect voor het opwekken van elektriciteit door zonnepanelen. In combinatie met het laden van de elektrische voertuigen op eigen terrein, levert dat bij gebruik van minimaal twee zware elektrische trucks al een financieel voordeel op. Dat kan oplopen tot enkele duizenden euro’s per truck per jaar.” Dit komt door de verhandelbaarheid van zogenaamde HBE-certificaten. Je kunt deze verkopen aan aanbieders van fossiele brandstoffen.
Voor wie wil overstappen op elektrisch aangedreven trucks, heeft Schouten nog een goede tip: “Gebruikers willen natuurlijk dezelfde mogelijkheden en servicegraad als bij een dieselaangedreven-truck. Dit betekent dat er altijd een werkplaats beschikbaar moet zijn met voldoende gekwalificeerde monteurs, alle benodigde onderdelen en de juiste vergunningen.” Doordat Volvo Trucks als eerste een volledige range elektrische trucks in serieproductie nam, hebben zij inmiddels voldoende getrainde en ervaren monteurs en servicelocaties ter beschikking. “Bovendien, je kan zoveel testen als je wilt, maar het meeste leer je nu eenmaal in de praktijk”, stelt Schouten.
Maar hoe zit het dan met de ‘milieuonvriendelijke’ accu’s? “Er wordt momenteel flink geïnvesteerd in onderzoek naar het hergebruiken en recyclen van gebruikte accu’s. Het eerste doel is uiteraard de accu’s zo lang mogelijk mee laten gaan op de truck, maar er zijn ook veel toepassingen waarin gebuikte accu’s nog prima een tweede leven kunnen krijgen. Zoals gebruik als stationaire accu’s, welke weer kunnen helpen in het oplossingen van beperkingen in het elektriciteitsnetwerk.”
“Ook worden er stappen gemaakt met betrekking tot de aerodynamica. Het verminderen van de luchtweerstand van trucks leidt immers tot een lager energieverbruik en hogere actieradius.” Schouten besluit: “Mijn advies is om de specifieke bedrijfssituatie te bespreken met een specialist. Het is namelijk bijna altijd maatwerk en er zijn voortdurend nieuwe ontwikkelingen.”