Element Logic richt zich al decennia uitsluitend op het leveren van AutoStore-systemen. Dat hun expertise ongeëvenaard is, blijkt uit hun sterke marktleiderschap in de Benelux en hun klantenbestand wereldwijd. “We verzorgen de helft van alle AutoStore-installaties in Nederland en België”.
De oorsprong van Element Logic ligt in 1985, toen de broers Dag-Adler en Kjell Blakseth Arkiv & Lager AS oprichtten om opslagunits te bouwen. Destijds gebruikten ze houten kratten en grote ordners, waarbij software hielp bij het lokaliseren van items. In de jaren ’90 verschoof de focus naar dynamische opslagoplossingen. In 1999 ontmoetten de broers de eigenaren van Hatteland, de uitvinders van AutoStore, en een samenwerking kreeg al snel vorm. “Element Logic nam de verantwoordelijkheid voor verkoop, engineering, installatie en onderhoud van de AutoStore-systemen, terwijl Hatteland het materiaal leverde,” vertelt salesdirector Melle van den Berg.
“In 2000 begonnen we met de ontwikkeling van ons warehouse management system. Dankzij de overname van het Duitse S und P konden we ook een compleet WMS-pakket bij onze AutoStore-systemen aanbieden. In 2003 werd AutoStore als zelfstandige unit in de markt gezet. Dit was de start van een succesverhaal dat vandaag nog steeds op volle snelheid doordendert. We zijn top of mind wanneer bedrijven op zoek zijn naar een AutoStore-partner. Nog een weetje: een van de broers Blakseth is trouwens vandaag nog altijd onze CEO.”
In de beginjaren richtte Element Logic zich vooral op de onderdelenindustrie, maar de opkomst van e-commerce gaf het bedrijf een enorme boost. Hun systemen zijn ideaal voor efficiënt orderpicken en snelle verzending. Bovendien hebben de AutoStore-systemen het voordeel dat ze met minder personeel kunnen werken en optimaal gebruikmaken van de beschikbare ruimte. Tijdens uitbreidingen aan bestaande AutoStore systemen zorgt Element Logic ervoor dat de dagelijkse activiteiten ononderbroken kunnen doorgaan.
“Wij hebben een schat aan kennis en ervaring met magazijnautomatisering in huis voor klanten in de meest uiteenlopende groottes en industrieën. De top drie wordt ingevuld door fashion, pharma en beauty, en spare parts. Met ons AutoStore-systeem worden bakken in systemen gezet die door robots tot bij de werknemers worden gebracht. Die moeten niet langer 20 km of meer lopen op een werkdag, wat een ergonomische bonus is. Ze pikken op de plaats waar ze staan zodat het proces kan doorlopen. Dat is een belangrijke added value in vergelijking met een conventionele omgeving. Andere voordelen van automatisering liggen in het verkleinen van de foutmarge en het optimaliseren van de klantentevredenheid”.
Met meer dan 1.000 robots, 300 poorten, en 1,2 miljoen bakken bouwde Element Logic voor Boozt het grootste AutoStore-systeem ter wereld. Deze e-commerce-speler levert maandelijks ongeveer 400.000 mode- en lifestyleproducten in 24 Europese landen. Zonder een geautomatiseerd orderverwerkingssysteem dat 24/7 werkt, zou dit bijna onmogelijk zijn. Boozt kan eenvoudig schalen door meer robots, bakken en poorten toe te voegen, vooral tijdens piekseizoenen zoals Black Friday en Kerstmis. “We zijn verheugd dat we onze toewijding aan automatisering en innovatie kunnen vergroten in samenwerking met Element Logic en AutoStore,” zegt Boozt’s chief supply chain officer Sven Thiessen.