Lithium-ion batterijen zijn niet meer weg te denken uit moderne distributiecentra en magazijnen. Ze drijven elektrische palletwagens, heftrucks en tal van andere apparaten aan. Ideaal voor het verhogen van de efficiëntie en het verlagen van de onderhoudskosten. Maar de keerzijde? Deze krachtige batterijen brengen een serieus veiligheidsrisico met zich mee dat vaak wordt onderschat. De gevaren van lithium-ion accu’s halen steeds vaker het nieuws: explosies en branden die in een oogwenk uitbreken. Het is een risico dat je als ondernemer niet kunt negeren. “Het grootste probleem is dat je aan de buitenkant vaak niet kunt zien of een batterij beschadigd is,” legt Jos Kools, lithium-ion expert bij Batteryguard, uit. “Maar één val of klap kan al genoeg zijn om binnenin een kettingreactie te veroorzaken, zonder dat je het doorhebt.”
Wanneer een beschadigde batterij wordt opgeladen, kan dit leiden tot een zogenaamde thermal runaway. Hierbij wordt de batterij razendsnel extreem heet en kan hij zelfs exploderen. Dit proces verloopt zo snel, dat een beginnende accubrand binnen enkele seconden een ongecontroleerde brandhaard kan worden. In een hectische magazijnomgeving met veel personeel en kostbare voorraad is dat een ramp die je absoluut wilt voorkomen.
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat de risico’s serieus neemt, is Wehkamp, het bekende online warenhuis. “Wehkamp heeft voor hun logistiek centrum geïnvesteerd in een Batteryguard accukluis voor het veilig opladen van hun lithium-ion batterijen. “Denk daarbij aan accu’s van mobiele werkstations, elektrische palletwagens en handscanners,” vertelt Jos Kools. “Accubrand veroorzaakt niet alleen schade, maar kan ook tot langdurige bedrijfsstilstand en risico’s voor hun personeel leiden.”
Gelukkig zijn er nieuwe veiligheidsstandaarden ontwikkeld die specifiek zijn afgestemd op de risico’s van lithium-ion batterijen: de VDMA 24994-specificaties. Hierin staan testvereisten beschreven voor lithium-ion accukluizen, waarbij rekening wordt gehouden met de extreme hitteontwikkeling en explosieve drukopbouw die bij een accubrand kunnen optreden.
“Met de VDMA 24994 weten niet alleen bedrijven, maar ook verzekeraars eindelijk waar ze aan toe zijn,” legt Jos Kools uit. “Batteryguard XL is al in de ontwikkelingsfase met lithium-ion accu’s getest. Dit maakt Batteryguard tot één van de eerste echte veilige opslagoplossingen op de markt.”
In Nederland wordt vaak gesproken over de PGS 37-2 richtlijnen als het gaat om accuveiligheid. Deze richtlijn komt voort uit de EN 14470-1 norm, die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de opslag van brandbare vloeistoffen. Dit type kast beschermt de inhoud tegen branden die buiten de kast ontstaan, maar houdt geen rekening met de interne druk en hitte van een accubrand. De nieuwe VDMA 24994-specificaties bieden een veel betere bescherming tegen de specifieke risico’s van lithium-ion batterijen.
De Batteryguard accukluizen zijn speciaal ontwikkeld om accubranden in te dammen. Dankzij het robuuste ontwerp en deuren die zelfs onder extreme druk gesloten blijven, voorkomen deze kluizen dat vlammen of hete gassen ontsnappen. Dit beperkt de kans op schade aan je voorraad en infrastructuur aanzienlijk.
Bij Batteryguard draait het niet alleen om veiligheid, maar ook om gebruiksgemak. De kluizen zijn uitgerust met geïntegreerde oplaadstations en slimme indelingen, zoals uitschuifbare lades.
“We hebben deze kluizen flexibel ingericht, zodat je allerlei soorten accu’s kunt opslaan en opladen – van geïntegreerde oplaadstations voor handscanners tot handige lades voor grote heftruckbatterijen. Zo heb je alles op een centrale, veilige plek zonder gedoe,” aldus Kools.
Heb jij in jouw distributiecentrum of magazijn ook te maken met lithium-ion batterijen? Neem vandaag nog contact op met Batteryguard voor een vrijblijvend adviesgesprek. Onze experts helpen je graag verder om jouw accubeheer veilig en toekomstbestendig te maken. Liever eerst wat meer lezen? Download onze gratis whitepaper en ontdek alles over de gevaren van lithium-ion accu’s en hoe je jouw bedrijf kunt beschermen tegen dit onderschatte risico.
Neem dan rechtstreeks contact op met Batteryguard.
Contact opnemen