Distributiecentra worden steeds groter, complexer en duurzamer. Tegelijkertijd dienen deze gebouwen vaak onder tijdsdruk van ingebruikname gerealiseerd te worden. Tijdens de realisatie is de bouworganisatie geen sinecure. Samenwerking met de coördinerend aannemer en nevenaannemers op dagelijkse basis is noodzaak, vertellen installateurs Ronald Duits (Kromwijk Elektrotechniek BV), Peter Moddejongen (vanPanhuis Hoogeveen) en Martien van de Beek (Unica Fire Safety). “Alleen als team kun je een dergelijk complex onder tijdsdruk realiseren.”
De drie projectleiders werken samen aan de realisatie van het nieuwe hoofddistributiecentrum c.q. kantoor van kledinggigant Scotch & Soda in Hoofddorp-Zuid. In een ‘pioniersgebied’ van de Schiphol Area Development Company (SADC), tussen de A4 en Schiphollijn en met talloze volumineuze bedrijfshallen in de planning. Het warehouse voor Scotch & Soda wordt voor Minerva Development gerealiseerd en telt circa 20.000 vierkante meters. Het nieuwe pand is voorzien van 16 loading docks, een kantoor van 1.200 m² en is volledig onderkelderd, met parkeerruimte voor 100 auto’s. De opstallen worden op traditionele wijze opgetrokken in staal met een betonnen plint, staaldaken en sandwichpanelen. Een all-electric gebouw dat tussen oktober 2021 en mei 2022 razendsnel wordt gerealiseerd onder het duurzaamheidscertificaat WELL Building Standard. Dit is het eerste en enige certificeringssysteem specifiek gericht op de gezondheid en het welzijn van gebouwgebruikers.
Dit voorjaar vindt een ware eindspurt plaats in de uitvoering. Om aan te geven: eind maart moest de gevelsluiting van het kantoordeel nog plaatsvinden, terwijl het warehouse al in april wordt opgeleverd. “De samenwerking met hoofdaannemer DIJKHAM bouw is prima”, zegt Duits, projectleider E-installaties. “Onze opdrachtgever besteedt vrijwel alle uitvoerende werkzaamheden uit aan onderaannemers, waardoor de gevelsluiting, installatie- en afbouwwerkzaamheden gelijk oplopen in de eindfase. Iedereen wil op het laatste moment het gebouw in.” De projectleiders van de bouwpartijen hebben daarom gemeenschappelijke vergaderdagen (eens per week). “Dat kan niet anders dan nodig zijn”, zegt Moddejongen. “Alleen als team kun je een dergelijk project op tijd realiseren. Ook de menselijke maat is belangrijk.
We hebben het laatste jaar onder meer te maken gehad met stijgende materiaalprijzen, langere levertijden en de nodige afwezigen in verband met corona. Tegelijkertijd heeft de architect wensen en eisen en wil de eindgebruiker het gebouw op tijd in gebruik nemen. Dan moet je wel echt samenwerken om vaart te maken wanneer het moet.”
Moddejongen is als projectleider van W-installateur vanPanhuis Hoogeveen (onderdeel van Top Installatiegroep) van riolering tot en met regeltechniek bij het project betrokken – van begin tot eind dus. Duits doet hetzelfde voor Kromwijk Elektrotechniek BV, het bedrijf dat het grootste deel van de E-installaties voor zijn rekening neemt, waaronder een uitgebreid lichtplan met daglichtregeling en aanwezigheidsdetectie. Van de Beek is verantwoordelijk voor de sprinklerinstallaties, als ook voor aanverwante brandveiligheidsvoorzieningen in het gebouw, zoals alarmering van de sprinkler- en brandmeldinstallaties, brandslanghaspelvoorzieningen, brandweeraansluitingen en de sprinklerpompkamer met de watervoorziening. “Het niveau van brandveiligheidsvoorzieningen is hoog in verband met de verzekeringseisen, dus is dat bij een totaalinstallateur als Unica Fire Safety neergelegd”, zegt Van de Beek. “De certificering moet uiteraard plaatsvinden voor de ingebruikname, en sprinklers zijn een vak apart. Bij ons is het een specialisme; wij prefabriceren hier al het leidingenwerk voor onze installaties en dat gaat pasklaar naar binnen.”
Het DC voor Scotch & Soda is all-electric ontworpen. Het warehouse wordt verwarmd door middel van heaters die warme lucht het gebouw in blazen en aangestuurd worden door lucht/water-warmtepompen. Ook ligt het dak straks vol met zonnepanelen. Moddejongen: “Er zitten enorm veel raakvlakken tussen onze werkzaamheden. Sowieso bij all-electric bouw, met warmtepompen als primaire energievoorziening, heb je overlap tussen E en W. Wij doen ook de regeltechniek en de monitoring op afstand, dus samenwerking op alle fronten is noodzakelijk.” Bijvoorbeeld binnen BIM, met clashcontroles, vervolgt Duits. De ‘E’ heeft het meest te maken met logistieke tijdsdruk in de opleverfase, aldus de projectleider van Kromwijk Elektrotechniek BV. “Veel installaties kunnen pas worden afgewerkt als het gebouw helemaal wind- en waterdicht is. Bij het kantoordeel, dat onder meer is uitgerust met een VRF-systeem voor de klimaatbeheersing, is dat een uiterst korte periode. Het meeste werk gebeurt handmatig; alleen de railkokers zijn geprefabriceerd.” Daarnaast heeft de Haarlemmermeer te maken met capaciteitstekort als het gaat om stroomaanvoer, een zaak die bij de netbeheerders ligt. Moddejongen: “Alle bouwprojecten in de omgeving hebben hiermee te maken. Voor de pieken in gebruik is daarom een ‘energieplein’ ingericht, met een gasturbine als ondersteuning.”
Terwijl de vliegtuigen voor Schiphol hun landingsgestel uittrekken op luttele honderden meters hoogte, groeit de Haarlemmermeer als kool. Bijna letterlijk: in zes maanden tijd staat hier een state-of-the-art distributiecentrum. “Maar het blijft wel mensenwerk, dat het best met vaste teams kan worden uitgevoerd”, zegt Van de Beek. “Dit gebouw wordt volgens het Amerikaanse WELL-certificeringssysteem opgeleverd; een soort BREEAM, ook met een puntensysteem, maar dan meer op mens en welzijn gericht”, aldus Moddejongen. Ook de installateurs worden op dit gebied onder de loep genomen en uiteindelijk zelfs de broodjes die in het kantoordeel worden geserveerd. In hetzelfde bouwdeel moeten de leidingen in het zicht aan esthetische eisen voldoen. “Veel leidingwerk is bewust in het zicht gelaten, maar er mag geen bochtje teveel in zitten”, zegt Moddejongen. “En ook elk schroefje moet precies op zijn plaats zitten.” Tegelijkertijd moet het gebouw van Scotch & Soda volgens hoge eisen worden gecertificeerd voor tijdige ingebruikname eind mei. “Dat lukt alleen als de verschillende onderaannemers onder een sterke coördinatie als bouwteam samenwerken”, concluderen de drie.