De wereld kent Van Berlo als marktleider in grootschalige logistieke betonvloeren. Al jaren zet het bedrijf hoog in op innovatie, duurzaamheid en milieu, met onder andere de prijswinnende Greymatter technologie als indrukwekkend resultaat. Inmiddels vaart de marktleider een nieuwe, datagedreven koers met een hoofdrol voor research en development en een sterke focus op het bedrijfsproces van de klant, waarvoor vloereigenschappen, milieu-impact en kosten harmonieus worden afgestemd. Om de markt hierin mee te nemen, heeft Van Berlo recent haar positionering aangepast en haar huisstijl compleet vernieuwd.
“De markt voor grootschalige logistieke vloeren is flink in beweging. Hierdoor is ook onze rol aan het veranderen”, vertelt Daniel Toonen, Senior Sales Engineer bij Van Berlo. “Waar we aanvankelijk vooral een verlengstuk waren van de aannemer, zitten we inmiddels bij de logistieke inrichters (material handling suppliers & integrators) en ontwikkelaars aan tafel. Een goede ontwikkeling, want voor high-end logistieke processen is de vloer een van de belangrijkste elementen. Een besef dat we nu ook zien doordruppelen in de markt. In het verleden waren de wensen en eisen ten aanzien van bijvoorbeeld logistieke inrichting, vloer, milieu en kosten vaak versnipperd in de markt aanwezig, waardoor de uiteindelijke oplossing vaak een compromis was in plaats van de meest optimale oplossing. Hier brengen wij nu verandering in, door al vanaf de initiatieffase onze kennis en expertise te delen. Hierdoor kunnen processen beter gestroomlijnd worden en bewandelen we van meet af aan het juiste pad.”
Op dit moment is Van Berlo in gesprek met diverse material handling suppliers & integrators en ontwikkelaars, om haar toegevoegde waarde in logistieke projecten te duiden. “Ook organiseren we kennissessies met deze partijen, om meer inzicht te krijgen in waar hun behoeften liggen en hoe we hierop kunnen aansluiten”, aldus Toonen. “Een van de vruchten die we hiervan plukken, is dat onze naam op een andere positie in de keten wordt genoemd; namelijk daar waar het initiatief voor een ontwikkeling ontstaat.” Uit de reacties merkt Toonen dat dit gewaardeerd wordt. “Wij beschikken over kennis en expertise die voor de stakeholders enorm belangrijk is. En dat is niet verwonderlijk, want de output van een project is afhankelijk van wat je er aan de voorkant aan gebruikerswensen, terreininformatie, beton- en wapeningsmogelijkheden, reële vlakheidseisen, beschikbaar budget, et cetera in stopt. Wat Van Berlo uniek maakt, is dat we vervolgens ook invulling kunnen geven aan deze wensen en eisen. Immers hebben we ook de productie in eigen huis. We ontwikkelen en engineeren niet alleen, maar garanderen ook de beloofde resultaten en prestaties. Daarom durven we tot 20 jaar garantie te geven.”
In navolging van bovengenoemde partijen, wil Van Berlo haar kennis en expertise ook delen met andere relevante partijen, waarvoor bijvoorbeeld duurzaamheid en CO2-reductie relevante onderwerpen zijn. “Ook hierop sorteren wij voor, met een categorie-1 productkaart voor onze funderingspalen in de Nationale Milieudatabase (NMD)”, aldus Toonen. “Bovendien zijn we een LCA (levenscyclusanalyse)-traject gestart met onze betonvloer, op basis waarvan partijen straks eenduidige milieuprestatieberekeningen kunnen maken. De NMD-vermeldingen maken de milieuprestaties van onze producten onafhankelijk inzichtelijk en helpen partijen om hun duurzaamheidsdoelstellingen (o.a. BREEAM) te behalen.”
Bij de bouw van grote distributiecentra vertegenwoordigt de betonvloer de helft van de totale CO2-uitstoot tijdens de ontwikkeling van het gebouw. Van Berlo’s Greymatter technologie zorgt voor een significante verduurzaming, zonder in te leveren op kwaliteit en prestaties. Op dit moment realiseert Greymatter bedrijfsvloeren die tot 50% minder CO2 uitstoten en scheurvrij blijven. Met deze baanbrekende technologie heeft Van Berlo de Cobouw Innovatie Award 2023 in de wacht gesleept.
Van Berlo richt zich ook actief op de internationale markt. “Veel ontwikkelaars en material handling suppliers & integrators zijn internationaal georiënteerd”, aldus Toonen. “Wij gaan graag met hen mee de grens over, om ook op deze projecten kennis, kwaliteit en efficiënte processen te harmoniëren.”
Met de nieuwe strategie verdwijnen de verschillende merknamen voor producten en bedrijfsonderdelen. Voortaan valt alles onder één vertrouwde naam: Van Berlo. “We denken niet langer vanuit ons eigen product. Wat telt, is wat een vloer kan opleveren voor een opdrachtgever”, aldus Toonen. “We ontwikkelen en bedenken maatwerkvloeren die goed doordacht, scherp ge-engineerd en vakkundig geproduceerd zijn. Onze nieuwe slogan ‘smart concrete floors’ vertelt op een internationale en innovatieve manier waar we al bijna 45 jaar goed in zijn, en dat is innovatie. Onze nieuwe website vanberlo.com sluit hier uitstekend bij aan.”